Přísně vzato je Becherovka jediným alkoholickým nápojem, jímž Česko přispívá světové nápojové gastronomii. Důkazy jsou nezpochybnitelné. Typická lahev například dominuje baru v moskevském hotelu Ritz Carlton, připili si jí účastníci každoročních Tales of the Cocktail v New Orleansu a Beton, kompozice Becherovky a Indian Tonic Water, kterou formuloval již v roce 1967 na Světové výstavě v Montrealu Vlado Belovič, je uvedena jako Národní koktejl České republiky v seznamu Mezinárodní barmanské asociace. Nepřekvapí tedy, že na sebemenší změnu v souvislosti s hypertradičním bylinným likérem jsou citliví jak odborníci, tak laičtí příznivci značky. Za této atmosféry uvedla společnost Pernod Ricard, majitel českého rodinného stříbra i jeho výrobního závodu v Karlových Varech − Bohaticích, na trh novinku pod názvem Becherovka Unfiltered.
Její podstata je jasná. Produkt se před naplněním do lahví nefiltruje. Důsledek je zřejmý na první pohled. Zatímco originál je ve sklence jiskřivě průzračný, UF (zkratka "Unfiltered" je uvedena na etiketě) je matná a až lehce zakalená, zejména pokud dá zájemce nebo barman na doporučení uvedené na zadní straně lahve a řádně s ní zatřese.
Oč je UF řekněme nestandardní opticky, o to působivější je vůní a chutí. Na dvacet bylin a koření, jež tvoří profil nápoje, není zahnáno do kouta osmatřiceti procenty lihu, který vystrkuje hned při přivonění růžky, nýbrž ho jakoby obaluje a zajišťuje si dostatečný prostor.
Vůně je "komplexní"; výraz používáme, když její jednotlivé složky působí harmonicky a zároveň nezastírají jedna druhou − skořice, hřebíček, římský heřmánek, snad sušená pomerančová kůra a další, v tajnosti chované složky.
Co naslibuje vůně, potvrzuje chuť. Alkoholová ostrost je otupena ve prospěch prosazení přísad. Vyloučením filtrace dostávají mimořádnou příležitost k uplatnění ještě dlouho po lahvování. Jejich téměř mikroskopické zbytky se přičiňují o popření teze, že "po naplnění do lahve se již její obsah nemění".
Becherovka Unfiltered tak po letech tápání, vykolíkovaného nízkoprocentní Becherovkou Lemond či jako žiletka ostrou Becherovkou Ice&Fire, navazuje na tradici, přestože je "jinak". Důvod k přípitku na − věřme, že "jiný" − rok 2020!
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist