Ačkoliv se scenárista a režisér Florian Henckel von Donnersmarck inspiroval osudy Gerharda Richtera, "napřímo" po něm svůj film, který se letos ucházel o Oscara za nejlepší cizojazyčný snímek, nepojmenoval. Slavný německý malíř si jakékoliv "ztotožnění" nepřál. Ba ho odmítal: von Donnersmarkovi doporučoval, aby natočil film sice o tom, co prožil, ale aby hlavní postavou nebyl malíř, nýbrž jiný tvůrčí člověk.

Režisér si pochopitelně nedal říci. Jako nositel Oscara za Životy těch druhých, což v roce 2006 byla jeho prvotina, si šel více než dvoumetrový muž urozeného původu tvrdě za svou vizí − stejně nekompromisně jako Gerhard Richter za svými malbami, jejichž cena se počítá ve stovkách milionů korun a nejdražší z nich se již blíží miliardě.

Jsou to dva roky, co měl Richter soubornou výstavu u příležitosti pětaosmdesátých narozenin v paláci Kinských na Staroměstském náměstí v Praze. A je to už více než šedesát let, kdy se jeho klíčový obraz Strýček Rudi stal součástí mezinárodní umělecké sbírky Lidické galerie.

Filmový Gerhard Richter maluje svého tchána, gynekologa, který lpěl na čistotě rasy a uspěl jak v nacistickém, tak komunistickém i demokratickém režimu. Všehoschopné monstrum v brilantním podání Sebastiana Kocha.
Filmový Gerhard Richter maluje svého tchána, gynekologa, který lpěl na čistotě rasy a uspěl jak v nacistickém, tak komunistickém i demokratickém režimu. Všehoschopné monstrum v brilantním podání Sebastiana Kocha.
Foto: CinemArt
Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Které maskovací manévry byly provedeny kvůli tomu, aby autor snímku nemohl být žalován?
  • Jak děsivá byla minulost Richterova tchána?
  • Co se odehrává v nejsilnějších okamžicích filmu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se