Když nedávno pobyl v Praze, zašel si bollywoodský herec a komik Vir Das do kavárny Cafe-Cafe. Proč ne, i Cafe-Cafe připomíná Bollywood, milují ho celebrity, telebrity, zlatokopky i další. Vir Das měl smůlu na obsluhu: přestože na ni prý šestkrát zavolal, nepřišla k jeho stolu. Ind proto podnik opustil a hned se o svůj "rasistický" zážitek podělil na všech sociálních sítích, kde ho sledují miliony lidí.
"Pokud někdy vyrazíte do Prahy, dejte si pozor na Cafe-Cafe. Neradi tu obsluhují tmavé lidi," napsal. A začaly se dít věci: jeho fanoušci s ním hned údajný rasistický zážitek sdíleli tak nadšeně, že hodnocení kavárny na webu okamžitě kleslo. Zcela automaticky i bez toho, že by Indovi příznivci Cafe-Cafe kdy navštívili nebo o celé věci věděli víc. Podnik začali posílat ke dnu na základě jediného příspěvku, který si Vir Das klidně mohl vymyslet, ostatně je komik.
Dobrou kavárnou se Cafe-Cafe zase stalo až poté, co se herci omluvil jeho majitel Richard Hrádek, jenž ovšem odmítl rasismus − obsluha podle něj prostě jen nestíhala. Ind omluvu velkoryse přijal a Cafe-Cafe má na webu znovu své předchozí hodnocení. Je to bollywoodský happy end se vším všudy. Skoro se vsadím, že už teď někdo v Indii organizuje hromadné zájezdy do Cafe-Cafe. Jinak je to ale samozřejmě celé nesmysl, který jen ilustruje virtuální svět sociálních sítí.
A zvlášť v gastronomii, již sociální sítě i různá webová "uživatelská" hodnocení zasáhly jako málokterý obor. I dobrý podnik může zničit negativní a klidně smyšlený příspěvek. Restaurace a kavárny tak "hodnotí" lidé, kteří v nich nikdy nebyli. Přidejte k tomu "recenze", jež někteří restauratéři nechávají psát na populárních hodnotitelských webech na konkurenci, taky oblíbená praxe. Proto i dnes ještě víc potřebujeme staré dobré průvodce i recenze, které nepíše veřejnost. Jejich autoři do restaurací přinejmenším chodí − nebo aspoň většinou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist