Někdejší kolegové Jakub Gottwald a Zdeněk Linc si internetový obchod s prvotřídními tuzemskými destiláty založili teprve nedávno. "Lihovárek.cz je v tuhle chvíli platforma, která nám umožňuje nakupovat alkohol domů bez jízlivých připomínek okolí," směje se Jakub Gottwald, když se setkáváme v karlínské pobočce společnosti Bageterie Boulevard, pro niž občas píše texty na sociální sítě.
Základna i sklad obchodu se momentálně nachází u Jakuba doma. "Nejdřív to byla jenom jedna police, teď už je to celý kumbál plný lahví, které se samozřejmě protáčejí," vysvětluje, jak si během necelého roku od spuštění projektu ověřili, že je jejich byznys model schopný přežít.
Osudová noc ve Stodolní
Úplně první myšlenka má však kořeny ještě dál, když se podnikatelé před dvěma lety zúčastnili marketingového festivalu v Ostravě. "Večer jsme samozřejmě skončili na Stodolní, procházeli bary a říkali si: to je hrozná škoda, všude mají pět druhů whisky a rumu, proč tu nemají aspoň tři slivovice?" vzpomíná na noční toulky zřejmě nejpopulárnější ulicí moravskoslezské metropole, o níž se říká, že nikdy nespí.
"Začali jsme akčně googlit malé české lihovary a původně si mysleli, že jich bude spousta, podobně jako minipivovarů. Ale není tomu tak. Zažívají sice podobný boom, ale v mnohem menším měřítku," říká s tím, že tvrdého alkoholu se zkrátka tolik nevypije. "Byli jsme samozřejmě trochu zlískaní, ale ty nejlepší nápady prostě nevznikají u čaje."
Ještě ten večer Jakub se Zdeňkem udělali bleskovou analýzu trhu a koupili doménu. Byla to prý doslova "hurá akce". A ještě větší euforie přišla ráno, když u hotelové snídaně potkali samotného Martina Žufánka, který je svými destiláty proslulý po celé republice a možná ještě dál. "To bylo znamení," shodují se mladí podnikatelé.
Sestavili proto, podobně jako kdysi automobilka Tesla, masterplán o třech krocích: první metou bylo vytvořit e-shop s ryze českými pálenkami a likéry, který by vydělal na krok číslo dvě - kamenný obchůdek s barem, kde by zákazníci mohli nápoje také rovnou ochutnat a lahev si potom odnést domů. "To se sice ještě úplně nepovedlo, ale jsme na dobré cestě," říká Jakub s tím, že k poslednímu kroku se ještě dostaneme.
Rum a vodka se nepovedly
První objednávka na Lihovárek.cz přišla právě od Martina Žufánka, jehož pálenky, absinty a giny z rodinného lihovaru v Boršicích je dnes možné ochutnat v nejprestižnějších barech a restauracích nejen v hlavním městě. "To byla velká výzva, vzpomínám si, že si objednal kvasnou malinovici a vínovici z Palírny Radlík. Měli jsme hrozný strach, aby zásilka dorazila v pořádku. Jinak bychom nadobro skončili," směje se Jakub Gottwald. Do vystlané krabice s pálenkami se Zdeňkem dokonce napsali dopis, v němž stála celá historka okolo vzniku Lihovárku.cz - projektu, který Martin Žufánek vlastně tenkrát v Ostravě nevědomky posvětil.
Co se dočtete dál
- Jakou nevýhodu mají pálenky s sebou nesou?
- Jaké koktejly by z pálenek dělali?
- Co je třetí krok jejich masterplánu?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.