O dvaatřicetileté výtvarnici Anně Hulačové se v poslední době hodně mluví. Do června je v Oblastní galerii v Liberci k vidění průřez její tvorbou posledních let pod záhlavím Přestávky mezi směnami a do 8. dubna ještě potrvá její výstava Katalog a monolog v berlínské galerii Meyer-Riegger.
"Anna je moc šikovná, podle mého názoru má před sebou zajímavou budoucnost," hodnotí její práci Katherine Kastnerová z přední pražské galerie Hunt Kastner Artworks, která Hulačovou zastupuje. Loni ji tato galerie s úspěchem představila na veletrhu Liste v Basileji.
Anna Hulačová samostatně vystavuje od roku 2009, ale loňský rok pro ni byl obzvlášť významný. Stala se finalistkou soutěže o Cenu Jindřicha Chalupeckého a za svůj projekt ve finále získala cenu diváků. Navíc se za tuto výstavu a za řadu dalších menších počinů dočkala ceny Osobnost roku 2016, kterou vyhlašuje časopis Art & Antiques a portál Artalk.cz spolu s Galerií výtvarného umění v Chebu za nejvýraznější umělecký počin roku.
Po Evě Koťátkové se Hulačová stala teprve druhou ženskou laureátkou v patnáctileté historii ceny.
Žena s orchidejí
Hulačová studovala v sochařských ateliérech Jaroslava Róny a Jiřího Příhody, školu absolvovala v roce 2010. Upozornila na sebe originálním kombinováním dvojrozměrných a trojrozměrných zobrazení. Její převážně figurativní práce jsou výsledkem jejího uvažování o tradici, ať už pohanské, nebo křesťanské. Hulačové figury bez obličejů provokují, nenechají nikoho lhostejným.
Vždy ji zajímala sociální témata, ale na výstavě v Liberci podává ještě vyhraněnější výpověď o tom, jak jí leží na srdci příběhy mocenských zápasů, podřízenosti a nadřazenosti, boje o vlastní místo na světě.
V Liberci je poprvé k vidění také ucelený výběr z jejích kreseb, které autorka nazývá "vesmíry" a jsou pro ni alternativou ke skicám pro sochy.
V berlínské výstavní síni pak talentovaná umělkyně dokazuje, jak umí pracovat s banalitami − může to být třeba obyčejná kuchyň − a proměnit je v podivné zdroje neklidu, v neuchopitelná místa, v nichž se odehrávají odcizené děje. Přitom se v rozměrné instalaci Příprava snídaně zdánlivě nic divného neděje: otec pracuje u kuchyňského pultu… Ale nemá ruce. Dítě vypadá úplně normálně, ale je trochu stažené do sebe, s rukama za zády.
Také jsou na této výstavě postavy, které mají namísto tváří prázdné plochy. Nebo mají místo obličeje obraz motýla jako keramická hlava v instalaci Květinový stolek. Případně divákovi přicházejí vstříc s tváří proměněnou v orchidej jako žena-socha nazvaná Žena s orchidejí. Jako vždycky u Anny Hulačové divák cítí, že jde o mnohem víc než o první plán.
Žena s orchidejí
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist