O dvaatřicetileté výtvarnici Anně Hulačové se v poslední době hodně mluví. Do června je v Oblastní galerii v Liberci k vidění průřez její tvorbou posledních let pod záhlavím Přestávky mezi směnami a do 8. dubna ještě potrvá její výstava Katalog a monolog v berlínské galerii Meyer-Riegger.
"Anna je moc šikovná, podle mého názoru má před sebou zajímavou budoucnost," hodnotí její práci Katherine Kastnerová z přední pražské galerie Hunt Kastner Artworks, která Hulačovou zastupuje. Loni ji tato galerie s úspěchem představila na veletrhu Liste v Basileji.
Anna Hulačová samostatně vystavuje od roku 2009, ale loňský rok pro ni byl obzvlášť významný. Stala se finalistkou soutěže o Cenu Jindřicha Chalupeckého a za svůj projekt ve finále získala cenu diváků. Navíc se za tuto výstavu a za řadu dalších menších počinů dočkala ceny Osobnost roku 2016, kterou vyhlašuje časopis Art & Antiques a portál Artalk.cz spolu s Galerií výtvarného umění v Chebu za nejvýraznější umělecký počin roku.
Po Evě Koťátkové se Hulačová stala teprve druhou ženskou laureátkou v patnáctileté historii ceny.
Žena s orchidejí
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/270/67615270/4IVoWQK6EbnSip0BqM51Fs3tzUcyrNRJ/1536x1023x13e0/jarvis_58dcf385498e76914ed0031d.jpeg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/280/67615280/btMsAu5Hlr9nvwfCSLG2UeQz4xRPKBo7/1536x1018xb0fe/jarvis_58dcf385498e76914ed00321.jpeg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/290/67615290/ENHTFs76oSPVpGaWRiqzvKrBne9ID53c/1536x1171xb5cb/jarvis_58dcf386498e76914ed00325.jpeg)
Hulačová studovala v sochařských ateliérech Jaroslava Róny a Jiřího Příhody, školu absolvovala v roce 2010. Upozornila na sebe originálním kombinováním dvojrozměrných a trojrozměrných zobrazení. Její převážně figurativní práce jsou výsledkem jejího uvažování o tradici, ať už pohanské, nebo křesťanské. Hulačové figury bez obličejů provokují, nenechají nikoho lhostejným.
Vždy ji zajímala sociální témata, ale na výstavě v Liberci podává ještě vyhraněnější výpověď o tom, jak jí leží na srdci příběhy mocenských zápasů, podřízenosti a nadřazenosti, boje o vlastní místo na světě.
V Liberci je poprvé k vidění také ucelený výběr z jejích kreseb, které autorka nazývá "vesmíry" a jsou pro ni alternativou ke skicám pro sochy.
V berlínské výstavní síni pak talentovaná umělkyně dokazuje, jak umí pracovat s banalitami − může to být třeba obyčejná kuchyň − a proměnit je v podivné zdroje neklidu, v neuchopitelná místa, v nichž se odehrávají odcizené děje. Přitom se v rozměrné instalaci Příprava snídaně zdánlivě nic divného neděje: otec pracuje u kuchyňského pultu… Ale nemá ruce. Dítě vypadá úplně normálně, ale je trochu stažené do sebe, s rukama za zády.
Také jsou na této výstavě postavy, které mají namísto tváří prázdné plochy. Nebo mají místo obličeje obraz motýla jako keramická hlava v instalaci Květinový stolek. Případně divákovi přicházejí vstříc s tváří proměněnou v orchidej jako žena-socha nazvaná Žena s orchidejí. Jako vždycky u Anny Hulačové divák cítí, že jde o mnohem víc než o první plán.
Žena s orchidejí
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/270/67615270/4IVoWQK6EbnSip0BqM51Fs3tzUcyrNRJ/1536x1023x13e0/jarvis_58dcf385498e76914ed0031d.jpeg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/280/67615280/btMsAu5Hlr9nvwfCSLG2UeQz4xRPKBo7/1536x1018xb0fe/jarvis_58dcf385498e76914ed00321.jpeg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/290/67615290/ENHTFs76oSPVpGaWRiqzvKrBne9ID53c/1536x1171xb5cb/jarvis_58dcf386498e76914ed00325.jpeg)
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist