Marek Nenutil se narodil roku 1978, vyrostl v Ostravě a dodnes tam žije a tvoří. Jeho ateliér je zaplněný plátny, jež jsou do posledního milimetru "promalovaná" a spousta postav se na nich oddává horečným, na první pohled nepochopitelným a spolu nesouvisejícím činnostem. V tom světě je těsno a nejisto.
Nenutil často maluje industriální interiéry se zbytky těžko definovatelných strojů, jakási místa hrůzy, v nichž mezi lidmi likvidujícími snad nějakou ekologickou katastrofu pobíhají dezorientovaná zvířata a ze stínu vystupují obrovské ruce s chirurgickými nástroji.
Nemocniční prostředí se svými rekvizitami a úzkostmi se tu objevuje dost často. Pro autora, trpícího chronickou chorobou, je to prostředí důvěrně známé.
Nenutilova nejnovější série obrazů se teď dostává k divákovi pod názvem Existenz. Do 6. ledna byla vystavena v Slezskoostravské galerii v Ostravě a v pražské Chemistry Gallery bude − doplněná o dva nejnovější velké formáty a řadu malých − k vidění do 18. března.
Ve světě výtvarníka Nenutila je úzko, svěřuje se s životními pocity
Petr Hájek z The Chemistry Gallery, která malíře zastupuje, v úvodu katalogu připomíná film eXistenZ slavného kanadského režiséra Davida Cronenberga, který rozvíjí zápletku kolem neschopnosti hrdinů rozeznat, kde je hranice mezi reálným a virtuálním světem.
Čím déle se ale na Nenutilovy obrazy díváme, tím víc cítíme, že jeho svět, jakkoli bizarní, je ten reálný, ve kterém dnes žijeme − přetechnizovaný, zmítaný ozbrojenými konflikty a vystavený hrozbě ekologických katastrof.
Nenutilova přezdívka Openmindz znamená otevřená mysl. Číslo 360 vtipně naznačuje, že tato mysl nasává podněty v celém spektru kruhu.
Marek Nenutil: Existenz
Chemistry Gallery, Praha
Výstava potrvá do 18. března
Marek Nenutil je zvláštním solitérem české výtvarné scény už tím, že nastoupil na střední i vysokou výtvarnou školu, ale vzápětí studia zanechal, přesvědčen, že je k ničemu nepotřebuje.
Odjakživa ho fascinovaly ostravské brownfieldy se zbytky provozů, pusté interiéry, které si fotografoval, aby časem našly odraz na jeho obrazech.
V jeho díle je možno spatřovat vliv německých expresionistů, "náhodná" setkání předmětů zase odkazují na postupy surrealistů.
Zásadní ale je, že mu divák věří. Tohle není póza, ten člověk maluje jako o život. Nevypráví příběhy, svěřuje se se svým životním pocitem. Proti krutosti a bezútěšnosti lze z jeho obrazů číst křehkost, zranitelnost, snad i naději. A když své pokřivené keramické sochy nazve We are Beautiful, je cítit, jak moc je Nenutilovi proti mysli současná tendence balit prázdnotu do pozlátka a pajcovat průměrnost narůžovo.
Ve světě výtvarníka Nenutila je úzko, svěřuje se s životními pocity
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist