Sběratelé objevili umělce Petra Písaříka už v polovině devadesátých let, kdy se stal jednou z nejvýraznějších tváří pověstné pražské galerie MXM.

Byl členem skupiny Pondělí, která ve své době představovala pravděpodobně nejprogresivnější tendence v českém výtvarném umění. Už tenkrát ho do své sbírky, dnes jedné z největších kolekcí současného českého umění, zařadil sběratel Richard Adam.

Písařík, rodák z Jindřichova Hradce, studoval na pražské akademii na přelomu epoch, v letech 1987 až 1994. Prošel školením u Stanislava Kolíbala, Milana Knížáka a nedávno zesnulého vynikajícího sochaře Aleše Veselého. Samostatně vystavuje od roku 2001 a suverénně se pohybuje mezi malbou a trojrozměrnými objekty.

Svou náturou je Písařík bohém, ale bohém, který dovede být obrovsky pracovitý. To prokázal třeba na své výstavě Kdo to tady myslí vážně v pražské Špálově galerii, pro kterou vytvořil díla v rekordním čase. Další vznikala přímo na místě, jako by se "Špálovka" načas stala jeho ateliérem, a nakonec jako trojrozměrný objekt vystavil i sám sebe v neodmyslitelné černé kšiltovce, kterou snad neodkládá ani na noc.

V liberecké galerii Prostor 228 teď Písařík na výstavě Stálost v tekutých časech ukazuje své kombinované techniky a mezi nimi i plátna se spoustou nalepovaných drobných korálků, takzvaných rokajů. 

Materiál, k němuž se dopracoval v poslední době, skvěle zapadá do Jizerských hor s jejich bohatou tradicí korálkářů v kdejaké chalupě.

Obrazy nemají názvy a autor říká, že k vymýšlení jmen pro svá díla mu chybí talent. Ale netrápí ho to, protože nikomu nechce vnucovat, co má na jeho obrazech vlastně vidět.

"Jeho odvaha a nasazení pouštět se do neotřelých, nových poloh při tvorbě ho řadí mezi přední osobnosti české abstraktní malby," tvrdí liberecká galeristka Michaela Jermanová.

Písaříkova díla vlastní Národní galerie v Praze, Moravská galerie v Brně i další veřejné instituce a také řada soukromých sběratelů.

Výstava

Petr Písařík: Stálost

Galerie Prostor 228, Liberec

výstava potrvá do 28. února

Jeho práce momentálně nejsou k vidění jen v libereckém Prostoru 228. Zajímavou realizací z poslední doby je Písaříkovo obří vrstvené bílé plátno naproti vstupu do nového podzemního Archeoparku v jihomoravském Pavlově. Rozvíjí motiv nejstarší dochované mapy místní krajiny, kterou pradávný umělec vyryl do mamutího klu.

V příštím roce bude mít umělec k padesátinám samostatnou výstavu v pražském Rudolfinu. To je dostatečně velký prostor, aby se v něm mohly sejít jeho raná série obrazů, v níž parafrázoval značky nejpřednějších světových módních návrhářů, plastiky z odložených předmětů a materiálů, kombinované techniky plné třpytu a barev, které dnes na člověka útočí ze všech stran. Ale možná svou výstavu pojme jako sešlost úplně nových věcí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist