Na jedné z nejlepších adres světového trhu s uměním, tedy v londýnské Saatchi Gallery, začal třetí ročník veletrhu Start.
Organizátoři chtějí upozornit sběratele na nová jména hodná zájmu, a to napříč kontinenty. Jsou tu galerie od Los Angeles po Johannesburg, od Soulu po Tbilisi.
U Saatchiho začínali umělci velkých jmen, například britský výtvarník Damien Hirst. Nyní možná ve třech podlažích Saatchiho galerie také vystavuje někdo, kdo v budoucnosti vystřelí výš.
Loni na tomto veletrhu jako jediný český reprezentant výrazně zabodovala pražská DSC Gallery, která za ekvivalent tří milionů korun našla britského kupce pro portrét vědce Stephena Hawkinga od Davida Černého. A prodala i řadu dalších věcí – zaujali Viktor Frešo, Martin Krajc a další mladí čeští a slovenští autoři.
Letos k DSC na Saatchiho veletrhu přibyl další odvážný zástupce české scény, mladá pražská Nová galerie.
"Poslali jsme několik nabídek, ale organizátoři si hned vybrali cyklus Potopa slovenského umělce Samuela Pauča," prozrazuje galeristka Nina Mainerová.
Mezi nadějí a apokalypsou
Je to hodně silná malířská série. Daleké horizonty v pusté krajině, zbytky dřevěných staveb, o jejichž původním účelu se lze jen dohadovat. Loďky uvízlé na suchu. Vzedmutá hladina poklesla a ve strnulém tichu odhalila zmar, který je sice znepokojivý, ale zároveň vlastně estetický. Nebo to nebrat takhle doslova? Nikdo člověku přece nevnucuje, že je na plátně svědkem chvil po biblické záplavě. Co když je to metafora pro výzvy mnohem současnější?
"Potopu jsem maloval v depresivním, nostalgickém naladění," vzpomíná autor cyklu Paučo. "Bylo málo slunce, přidaly se další psychologické aspekty. Tenkrát jsem si zakázal ten cyklus pro sebe interpretovat. Řekl jsem si, že tvrdě zapracuju a prostě to namaluju."
Pak přišlo krásné počasí, Paučovi se vrátila dobrá nálada a teprve tehdy si všiml, že udělal skvělou sérii, na které se dá stavět.
"Byl v tom apokalyptický moment," připouští dnes. "Strach z budoucnosti, z toho, čeho se dopouští člověk na planetě, na lidskosti. A je tam i romantický motiv. Baví mě, že si to nakonec stejně každý interpretuje podle svého." Dnes už má Potopa kolem čtyř desítek částí a určitě přibudou další.
Samuel Paučo se narodil roku 1986 ve Zvoleně, byl žákem Martina Mainera na brněnské FVUT. Dnes Paučo pendluje mezi Slovenskem, odkud pochází, Brnem, kde žije, a Prahou, kde působí jako asistent v Mainerově malířském ateliéru na AVU.
Jeho obrazy představují experimenty na pomezí abstraktních a konkrétních forem. Paučovým hlavním tématem je krajina, hledá nové a nové možnosti jejího zobrazení.
Několik dnů před odjezdem do Londýna na veletrh Start ještě Paučo říkal, že se nejlépe cítí "u mámy na chalupě na středním Slovensku". Velkoměsta ho stresují, a vlastně vůbec nerad cestuje. Profesně je ale pro něj účast na Startu velkou příležitostí a také se těší na současné londýnské výstavy – hlavně na Jeffa Koonse v Newport Street Gallery a na novou, teprve nedávno otevřenou budovu galerie Tate Modern.
Veletrh Start potrvá do neděle 18. září. Vloni úspěšná pražská DSC Gallery letos do anglické metropole přivezla optické reliéfy mladého slovenského výtvarníka Ašota Haase, skleněné objekty Václava Ciglera a instalace Jiřího Černického.
Mezi nadějí a apokalypsou
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist