Z přebohatého florentského rámu hledí na diváky krásná mladá dáma s alabastrovou pletí v temně růžovém renesančním oděvu a s vlasy pod perlovou síťkou. Je to Eleonora z Toleda, kterou zachytil dvorní malíř Medicejů Agnolo Bronzino v roce 1539, krátce po svatbě s vládcem Florencie Cosimem I. Medicejským. Bylo jí sedmnáct let. Na výstavě Maniera v Städelově muzeu ve Frankfurtu nad Mohanem nikdo nemine její tvář bez povšimnutí.
Obraz Eleonory zapůjčila do Německa Národní galerie v Praze. Jedno z nejkrásnějších a nejvzácnějších renesančních děl z pražských sbírek se díky tomu dostalo do skvělé společnosti.
Na výstavě, jež potrvá do 5. června, se totiž sešlo 120 vrcholných děl florentského manýrismu z nejvýznamnějších muzeí Evropy a Ameriky − z Galerie Uffici ve Florencii, z pařížského Louvru, madridského Prada, z Metropolitního muzea v New Yorku, Národní galerie ve Washingtonu a řady dalších ctihodných institucí.
Eleonora vyniká natolik, že se "náš" obraz stal tváří na propagačních materiálech celé výstavy. Mimochodem, do pražské Národní galerie se dostal z Konopiště, z majetku následníka trůnu Františka Ferdinanda, jenž ho získal ze sbírky vévodů d'Este v Modeně.
Španělka Eleonora z Toleda (1522−1562) vyrostla na neapolském dvoře jako dcera místokrále, který dohlížel na jih Itálie jménem císaře Karla V. Její manželství s Cosimem I. bylo prý velmi šťastné. Dokládá to i prsten s kamejí, který má na obraze.
Jsou na něm ruce − symbol manželské věrnosti a plodnosti. A také ptáček čejka, kterého jí sám Cosimo I. vybral jako osobní znamení.
Kráska z Prahy
I když ji Florenťané coby Španělku přijali chladně, manžel ji ctil. V jeho nepřítomnosti fungovala jako regentka Florencie, a proto je považována za první moderní dámu v dějinách.
Za třiadvacet let po Cosimově boku porodila jedenáct dětí. V pouhých čtyřiceti letech pak zemřela v Pise na malárii. Stejné epidemii podlehli i dva její synové.
Ve Frankfurtu je k vidění také Bronzinův portrét Eleonořina syna Garcíi v batolecím věku a podobizna jejího manžela Cosima I. od malíře Jacopa Pontorma.
Maniera
Städel Museum, Frankfurt, Německo
otevřeno do 5. června
Manýrismus byl významným stylem v období mezi vrcholnou renesancí a barokem. Podle kurátora frankfurtské výstavy Bastiana Eclercyho je to styl "elegantní, kultivovaný, rozmarný, extravagantní a někdy až bizarní". V Itálii kvetl hlavně ve Florencii a pokládá se za vrchol italského umění.
Frankfurtské výstavě dominují kromě Bronzinových a Pontormových obrazů také díla Andrey del Sarto, Rossa Fiorentina a Giorgia Vasariho.
Kráska z Prahy
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist