Někteří Američané jsou natolik posedlí škodlivostí cukru, že přemýšlejí, jak se mu vyhnout i o Halloweenu, který je v USA tradičně spjat s mlsáním. Nechtějí děti zklamat do té míry, že by jim nabídli rovnou jablka, avšak mnozí v sortimentu hledají to, co je sice sladké, ale taky zdravé.
Mnozí výrobci jako Hershey, Mars nebo Nestlé sice stále nabízejí tradiční čokolády, ale další zavádějí novinky v rámci hesla Válka cukru a je jisté, že si uloupnou z 2,1 miliardy dolarů (52 miliard korun), jež letos podle projekcí svazu maloobchodních prodejců Američané o Halloweenu za sladkosti utratí.
Světová zdravotnická organizace spojuje konzumaci cukru s chronickými chorobami, jako je cukrovka nebo onemocnění srdce, s čímž nesouhlasí americký svaz výrobců cukru.
Cukráři se ale už poučeným zákazníkům přizpůsobují. Například firma Unreal začala vyrábět cukroví s nízkým obsahem cukru. Obsahuje i zelí nebo semínka z merlíku.
Z údajů amerického svazu výrobců cukrovinek vyplývá, že ve srovnání se situací před pěti lety skoro čtvrtina Američanů kupuje u příležitostí jako Halloween něco, co jim připadá zdravější - hořkou čokoládu nebo čokoládu obsahující ovoce a oříšky. Pětina nakupuje cukrovinky v menších porcích. V cukroví se ale v USA stále zkonzumuje 13 procent z 10,8 milionu tun roční spotřeby cukru.
Někteří zákazníci se nebojí experimentovat. Kevin Schiffman přiznává, že je posedlý zdravou stravou. Za pamlsky pro děti chce o letošním Halloweenu utratit víc než loni. Vydal se ale do obchodu se zdravými potravinami a zakoupil plechovku čokolád firmy Unreal za 20 dolarů. Jsou vyrobeny z kakaa, třtinového cukru, merlíkových semen, zelí, mrkve a řepy. V každé je jenom pět gramů cukru.
V předchozích letech moc neriskoval a rozdával dětem běžné čokolády, protože ten, kdo nabízí jablka nebo dokonce kartáčky na zuby, se setká přinejmenším s reptáním a pozvednutým obočím. "Dříve nebylo možné najít na trhu něco zdravějšího, pokud jste se nerozhodli pro ovoce. Ale nikdo nestojí o to, aby mu naházeli na dům vejce," říká tento pětatřicetiletý Bostoňan.
Firma Xlear doufá, že získá příznivce cukroví značky Sparx, oslazené přírodním sladidlem xylitolem. Nachází se v břízách nebo kukuřičných klasech, je vhodné i pro diabetiky a je méně kalorické než třtinový cukr. Prozatím se tyto bonbony prodávají jenom v obchodech se zdravou výživou a jsou dodávány zubařským ordinacím. Firma se ale hodlá rozvíjet a dostat se na širší trh.
Výrobce Kayco má na trhu tyčinky hutné čokolády, která se dá žvýkat a obsahuje jenom málo cukru. Glenn Schacher, který se podílí na rozvoji produkce firmy, říká, že rodiče si stále více uvědomují škodlivý účinek cukru a budou se snažit snižovat jeho konzumaci u svých dětí.
Proti cukru začala vlastní tažení také administrativa prezidenta Baracka Obamy, když k nelibosti lobby producentů cukru nutí výrobce, aby na obalech svých produktů jasně vyznačovali obsah cukru.
Mnoho Američanů si ale o sobotním Halloweenu dopřeje hromadu sladkostí jako vždy. Šestačtyřicetiletý Newyorčan Tom Cardamone o sobě nemilosrdně říká, že si čtyřikrát do roka dá opravdu do nosu. Normálně sice sladkosti moc nejí, ale "o svátcích je to závislost na sladkém".
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist