Američané se zajímají stále více o kvalitu toho, co jedí. V tom jsou pozadu za většinou západoevropských zemí. Nutí tím potravinářské koncerny k tomu, aby přijímaly radikální opatření, která by byla ještě nedávno zcela nemyslitelná. McDonald's počátkem září oznámil, že do deseti let nebude žádná slepice snášející ve Spojených státech vejce chována v kleci. Společnost přitom ovšem myslela více na své zákazníky než na zvířata.

Zákazníci se totiž stále více zajímají o to, co jedí a odkud to pochází, konstatuje prezident McDonald's USA Mike Andres. O měsíc dříve firma Kellogg oficiálně oznámila, že do roku 2018 přestane ve svých výrobcích používat umělá aromata a barviva. Následovala tak svého konkurenta General Mills. Koncem května učinily totéž Pizza Hut a řetězec s rychlým občerstvením Taco Bell ze skupiny Yum! Brands.

"Lidé více než kdy dříve žádají kvalitu a víc informací," uvedl generální ředitel Taco Bell Brian Niccol, jehož cituje agentura AFP. "Jde o efekt sněhové koule," poznamenává profesorka Pensylvánské státní univerzity Penny Krisová-Ethertonová. "Dříve to byl okrajový jev, ale dnes se to stalo masovou potřebou," říká bývalý šéf marketingu u McDonald's Larry Light.

Tendence se projevuje asi dva roky. To, co se dříve týkalo některých zákazníků ze středních a vyšších vrstev, kteří byli ochotni si připlatit za místní bioprodukty, se dnes stalo předmětem znepokojení milionů spotřebitelů.

Navíc jde o hnutí týkající se všech generací: ta starší chce lépe stárnout a ti nejmladší často touží po zdravějším životě s větší ohleduplností vůči životnímu prostředí.

Významnou roli tu sehrávají sociální sítě, které vyvíjejí na potravinářský průmysl tlak. Fotografie slepic v klecích masově šířené po internetu tak přispěly k tomu, že se v roce 2008 konalo v Kalifornii referendum, které vedlo k přijetí legislativy na ochranu těchto zvířat.

V roce 2012 měla značný dopad petice proti používání mletého masa ošetřeného hydroxidem amonným ve školních jídelnách. Několik amerických států tak přestalo dětem ve škole takové maso podávat, podobně jako některé velké řetězce s rychlým občerstvením včetně McDonald's.

Američané dlouho dávali přednost dietním potravinám, které slibovaly méně kalorií při zachování chuti, ale dnes se zaměřují více k "přírodním" potravinám.

"Lidé chtějí vést zdravější život. Soudí, že čím více je potravina průmyslově zpracována, tím méně je zdravá," uvádí Light, který dnes stojí v čele poradní firmy Arcature.

Podle Michaela Jacobsona, ředitele Centra pro vědu ve veřejném zájmu, jsou však mnohá opatření oznámená největšími potravinářskými firmami jen kosmetická. Jako příklad uvádí řetězec restaurací s rychlým občerstvením Chipotle, který využívá kvalitu použitých surovin ke své reklamě.

Chipotle přestal používat geneticky upravené potraviny a maso ze zvířat, jimž byla podávána antibiotika. Zároveň však nadále podává pokrmy plné soli, bez zeleniny a ovoce.

Ostatně experti soudí, že úsilí některých obřích společností vlastnících restaurace nebo vyrábějících potraviny samo o sobě nestačí změnit situaci v zemi, kde je 78,5 milionu dospělých postiženo obezitou. "Důležité je především to, aby lidé byli dobře informováni," zdůrazňuje Penny Krisová-Ethertonová.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist