Vysoké podpatky, účes ve stylu afro, oblečení podle poslední módy: černá panenka Momppy Mpoppy, kterou už přijalo za svou mnoho malých Jihoafričanek, má být symbolem africké dokonalosti. Má také naučit malé dívenky milovat vlastní krásu, píše agentura AFP.

Zakladatelka firmy vyrábějící panenku Maite Makgobová ujišťuje, že ji napadlo přijít s Momppy, když viděla jiné černé panenky na trhu. "Byly vystrojené jako maškary a vůbec nebyly svůdné, mnoho z nich bylo v tradičním oblečení. O takové panenky dnes už nikdo nestojí," říká.

Pro šestadvacetiletou podnikatelku, která svou firmu založila v roce 2013, je výroba černých panenek více než byznys.

"Vytváříme u dětí povědomí, že naše černá pleť a naše afro vlasy jsou krásné takové, jaké jsou," zdůrazňuje.

Dětská psycholožka Melita Heynsová z Johannesburgu potvrzuje, že hračky mají v životě malých dívenek velmi významnou roli, a proto je důležité, aby hračky dítěti pomáhaly budovat charakter a sebeúctu.

Panenky Maite Makgobové se vyrábějí v Číně, ale jejich konečná úprava, včetně oblečení, se dělá v Johannesburgu, v malém ateliéru v centru města. Zde se ručně šijí sukénky, denimové kalhoty a kombinézy, které vtiskují Momppy její osobnost.

Rodiče mohou za v přepočtu 350 korun koupit Mpoppy, jejíž jméno pochází z jednoho z jihoafrických jazyků sotho, kde znamená panenku, včetně garderoby. A pro ty, kdo si to přejí, vyrobí ateliér stejné oblečení v dětských velikostech, aby se malé dívenky mohly obléknout stejně jako jejich panenka.

"Přejeme si, aby děti viděly v Mpoppy krásu, aby viděly samy sebe, když si s ní hrají. Panenky jsou většinou bílé, slavní lidé v obchodech jsou běloši, a to dokonce i v Jižní Africe, kde tvoří většinu obyvatel černoši," říká Maite Makgobová.

Podnikatelka přiznává, že má velmi tvrdou konkurenci ve značkách tradičních panenek, ale těší ji nadšený příliv kupujících.

"Rodiče a děti rychle přijali panenku za svou. Ještě musíme přesvědčit přední obchody, aby naši panenku prodávaly," připouští a odmítá sdělit, jaký má roční obrat.

Třicetiletá Nokuthula Maseková prohlašuje, že se její dvě dcerky do této originální panenky hned zamilovaly, když ji viděly na sociálních sítích, které jsou hlavní cestou, kudy se popularita Momppy šíří.

"Líbí se mi, že se panenka podobá našim dětem," říká. "Je to velký krok v sociální oblasti," dodává.

Nokuthula nicméně připouští, že bílé panenky nelze zatracovat. "Ve škole si holčičky hrají s bílými kamarády, snažím se proto, aby si byly vědomy toho, že jsou různé barvy pleti a že nemusí být všechno bílé a uniformní," uvádí.

Černé panenky zjevně nejsou žádnou novinkou, ale africký trh byl dlouho zaplavený bílými panenkami, a vznikal tak dojem, že vzorem dokonalosti je bílá pleť a zářivě blonďaté copy. Barbie, jíž je dnes 57 let, se ostatně vyskytuje i v černé podobě, ale nejprodávanější je stále blondýna.

Tvůrci Momppy nyní sní o tom, že ji budou vyvážet do dalších afrických zemí, kde se o své štěstí pokoušejí četní výrobci černých panenek.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist