Na silnicích v budoucí Chráněné krajinné oblasti Brdy by měla být omezena rychlost na 50 kilometrů v hodině. Shodli se na tom na dnešním jednání se starosty dotčených obcí v Jincích na Příbramsku ministři obrany a životního prostředí Martin Stropnický a Richard Brabec (oba ANO). Cílem je podle nich to, aby automobilový provoz v Brdech byl co nejmenší a lidé nechávali svá vozidla na okraji CHKO a dál pokračovali pěšky nebo na kolech.

"Jde o to, aby se z toho stala zóna aktivního odpočinku, aby tam mohly rodiny bez nějakého ohrožení dopravou jezdit s dětmi na kolech," řekl ČTK a Českému rozhlasu po jednání Stropnický. Podle něj bude zřejmě nutný i limit hmotnostní, aby po Brdech nejezdila těžká nákladní auta, a také limit týkající se hlučnosti, aby se tato oblast nestala cílem neukázněných motorkářů nebo řidičů čtyřkolek.

Například starosta Strašic na Rokycansku Jiří Hahner s takovým opatřením souhlasí. Podotkl však, že silnice v Brdech by měly být jen obslužné a běžný turista se do Brd vozem stejně nedostane. Omezení se tak podle něj bude týkat řidičů, kteří budou mít povolený průjezd. Stropnický přislíbil, že asfaltové komunikace odevzdá armáda v provozuschopném stavu, který nebude vyžadovat ze strany obcí žádné investice.

 

Brabec uvedl, že v Brdech by se podle odhadů mohlo vybudovat až 500 kilometrů cyklostras. V prvním roce fungování CHKO od letošního ledna povedou tyto trasy po nynějších zpevněných komunikacích a do budoucna se ve spolupráci s obcemi a kraji a také s využitím evropských peněz počítá s rozšířením celé sítě.

Na ministerstvu životního prostředí skončilo meziresortní připomínkové řízení k návrhu vyhlášky, která stanovuje od začátku roku 2016 zóny ochrany přírody. Vznikne tak zvláště chráněné území o 345 kilometrech čtverečních v místech vojenského újezdu Brdy, který se koncem roku zruší. Stropnický novinářům řekl, že stanovený termín se stihne a že vše pokračuje, jak bylo plánováno.

Některé věci se ale budou dolaďovat až po vyhlášení CHKO. Podle Stropnického se jedná mimo jiné právě o dopravním režimu a zvažuje se, že některé odstavné plochy pro automobily budou i uvnitř újezdu. Nezpevněné cesty by měly být přehrazeny závorami, protože je používají Vojenské lesy pro těžbu, ale zároveň budou přístupné cyklistům. V první fázi se podle ministra obrany počítá se základním značením na hlavních tazích a křižovatkách, aby lidé zbytečně nebloudili.

"Co se týče pyrotechnické očisty, tak ta probíhá podle harmonogramu. Je vyčištěno zhruba 35 procent a my to stihneme do roku 2017 celé, tak jak nám to ukládá zákon," uvedl Stropnický. Po zpřístupnění území budou v újezdu výstražné cedule a budou vyznačeny koridory, v nichž se lidé budou smět pohybovat. "Pokud bude někdo tak nezodpovědný, že to nebude respektovat, tak to už je na jeho osudu," podotkl Stropnický.

Vznik újezdu na začátku 20. století zakonzervoval brdskou krajinu v tehdejším stavu, včetně nyní již vzácných rostlin a živočichů. Vytvoření nové CHKO se dotkne území 34 obcí. V první a druhé zóně by se například nesměly používat látky k hubení škůdců či dělat velké terénní úpravy. Vznik CHKO by ale neomezil vstup lidí. Stropnický upozornil na to, že převážná část Brd, asi 85 procent, se nachází ve třetím ochranném pásmu, tedy ve druhém nejmírnějším. Záleží tak podle něj hlavně na obcích a starostech, jak si dokážou ohlídat charakter nové výstavby.

Stropnický se chce znovu sejít s brdskými starosty počátkem září. Spolu s ním by do Brd mohl přijet i ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD), aby zástupce samosprávy informoval o tom, jak bude zajištěn přístup pro složky Integrovaného záchranného systému.