Kdyby byl Karlín nudný, netekly by sem peníze a nestálo by za to o něm psát. A o Karlíně se píše překotně a horlivě. Právem. "Jak Karlínu pomohla velká voda," suše okomentoval architekt Jano Štempl fenomén této čtvrti.
Z nevyužitých pozemků a umazaných průmyslových hal vznikají nejzajímavější architektonické počiny nejen v Praze. Malá lokalita kolem čtyř téměř přísně rovnoběžných ulic láká osvícené investory. A ti mají kapitál, nadhled a kuráž získat ke spolupráci dobré a známé zahraniční architekty.
"Je to jedno z prvních developerských území v pražské historii," hodnotí příležitost k výstavbě architekt Josef Pleskot. Velká jména z Dánska, USA, Katalánska, Itálie, Švýcarska i Rakouska přináší do staré dělnické periferie svižnou a nebojácnou architekturu. A smělé nápady mají také čeští architekti.
Nábřeží je jako zadnice schovaná v kalhotách
Architekt Tomáš Hradečný považuje čtvrť z 19. století za velmi moderní urbanistický koncept, "kterému se neumíme ani přiblížit". Oblast má pochopitelně stále své průšvihy a zatím nevyužitý potenciál.
Šest staveb, které z Karlína dělají čtvrť se špičkovou architekturou
"Pod oknem kolem šedejch domů Evropu odděluje viadukt," zpívá Ivan Hlas ve známé písničce. A právě tento song se vybaví jako první architektu Janu Malínskému, autorovi návrhu domu ve tvaru barevné vlnovky, když se ho zeptáte: "Co tě napadne jako první, když se řekne Karlín?" Má černou duši, ó Karlín.
Klidná Pernerova
Kopíruje svah kopce Vítkov. Je to nejklidnější ulice, na které potkáte jen hrstku lidí. Můžete vnímat vůni a chlad zeleného Vítkova, který dává ulici svoji nezaměnitelnou atmosféru. Mír tu pravděpodobně zůstane, i když se postaví stavby, které jsou zde naplánovány.
Živá Křižíkova
Ulice, která nejvíc žije, přestože není nejrušnější. Městský život vesele tepe v kavárnách a barech. Zajímavá je i tím, že protíná Karlínské náměstí a stojí na ní bazilika.
Zaplivaná Sokolovská
Měla by být hlavní osou Karlína, vždyť míří do ulice Na Poříčí a na Náměstí Republiky. Doporučuji se jí vyhnout a v nejnutnějším případě ji rychle přejít napříč. Prohlašuji ji za ostudu Karlína. Ulice, kterou zdobily krásné Křižíkovy lampy, je špinavá, zaplivaná a zanedbaná. Bohužel nově postavená architektura zde patří k nejhorším a podprůměrným. Zastavte se určitě u zajímavého domu Hamburk, ten je jeden z nejstarších.
Mrtvé Rohanské nábřeží
Praha nemá klidná a tichá nábřeží, protože byla obětována automobilové a tramvajové dopravě. To se promítlo i do ulice Rohanské nábřeží. Tudy auta pouze projíždějí, aniž by řidiči měli chuť a potřebu zaparkovat nebo odbočit v této čtvrti. Aby se dalo říct, že je to bulvár – protože zde stojí paláce, které na bulvár patří – čeká ji zásadní rekonstrukce. Ve všední den rušná a hlučná, plná smradu a kouře. O víkendu opuštěná, prázdná a pustá.
Negrelliho viadukt si říká o rekonstrukci a otevření lidem. Když se projdete po Rohanském nábřeží v neděli dopoledne, potkáte jednu ženu se psem a umývače oken. City ožívá jen ve všední den, o víkendu je bulvár mrtvým místem, kudy projíždí jen auta. Čtyřproudovka protíná Karlín jako šavle a rozděluje čtvrť na zcela odlišné světy. I to dobrý architekt umí přijmout a změnit.
Moderní podloubí po celé délce by mohlo přilákat lidi k procházkám, ale bohužel nesmyslně končí za křižovatkou. Chybějí stromy a propojení s břehem Vltavy. U řeky očekáváte velkolepou promenádu, ale ta se smrskla na štěrkovou cestu pro osamělé běžce. Nejste v centru dění, ale mohli byste být. Vždyť náplavky o kus níž proti proudu jsou chloubou pražského centra.
Jako by část u Vltavy nebyla srdcem, ale pouhou zadnicí. Přitom tu stojí nejzajímavější stavby Prahy, například velkolepá bílá kostka Amazonu. Jako by se Karlín nyní řeky bál, ačkoliv k řece vždy patřil.
Hnusné kouty v milionářské čtvrti. Také to je Karlín
Klasicistní a secesní Karlín, to je památková zóna i špinavé, zapomenuté a ospalé kouty. To vše tvoří unikátní atmosféru. Stačí nahlédnout přes železnou bránu v ulici Křižíkova do tichého vjezdu s garážemi… A vracíme se o sto padesát let zpátky.
"Karlín byla snadná úloha pro urbanisty první poloviny 19. století. Pragmatické bloky a specifická poezie počátků industriálního věku se naplno opěvují až nyní, kdy průmysl odešel," zamýšlí se architekt Pleskot nad fenoménem Karlín.
Žádná jiná pražská čtvrť se v současnosti nerozvíjí dynamičtěji. Výstavba v progresivním Smíchově se téměř zastavila, Holešovice spí, Karlín roste. Zdařilé rekonstrukce továren a průmyslových objektů stojí vedle starých činžáků, nových bytových domů a kancelářských budov a mísí se s tichými a hnusnými dvory. Kontrast.
Atraktivní práce i klidný domov na čtyřech ulicích
"Je to dobré místo pro práci a bydlení," říkají mi všichni, kteří se sem v poslední době cíleně přestěhovali. Nové budovy plné kanceláří přináší pracovní příležitosti. Dobrou adresu z Karlína dělá i poloha blízko centra a snadná dostupnost. Zároveň stojí v přírodě.
Z jedné strany na obyvatele dýchá zelená masa Vítkova, z druhé strany uklidňuje Vltava. Přirozenou hranici tvoří Negrelliho viadukt a magistrála, na konci uzavírá prostor mohutná Invalidovna. Karlín je ohraničený, pochopitelný, jednoznačný, lapidární a velmi zajímavý.
Architekt Radek Lampa v Karlíně postavil lávku pro pěší na Rohanský ostrov. Učí na Fakultě architektury ČVUT a řídí vlastní atelier RALA.
Šest staveb, které z Karlína dělají čtvrť se špičkovou architekturou
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist