Některé ze stávajících dřevěných lávek v minulosti zničilo bombardování za druhé světové války, požár nebo povodeň a obce je poté nahradily kopiemi. Zcela obnoven byl mimo jiné most, který od 14. století stál v Radošově na Karlovarsku a v minulém století ho zničil požár. Po rekonstrukci v roce 2003 ho může využívat i automobilová doprava.

Podobný osud potkal i další dva mosty přes Ohři. Lávku v Kynšperku nejdříve zničilo bombardování v roce 1945 a pak povodeň o pět let později. Byl však znovu obnoven, přičemž poslední opravou prošel asi před šesti lety, řekl ČTK starosta Kynšperka Tomáš Svoboda. Během války byla zničena i dřevěná lávka v Chebu, v roce 1945 byla obnovena.

Radošov

Most přes Ohři v části Radošov v Kyselce na Karlovarsku je dlouhý 62 metrů. Foto: ČTK

Původní už není ani most, který od roku 1746 spojoval kostel svatého Vojtěcha a faru ve Vejprnicích na Plzeňsku. V roce 1972 byl v tak špatném stavu, že byl stržen a nahrazen kopií, která podle obecní kroniky přišla na 80 000 československých korun. V roce 1996 byla opravena i jeho šindelová střecha. Naopak bez náhrady zůstal most ve Štěnovicích u Plzně. V roce 2002 ho smetla povodeň a nic se z něj nedochovalo, řekla ČTK štěnovická kronikářka Alena Vlčková.

Zřejmě nejstarší dochované dřevěné mosty se střechou jsou na Brněnsku a Chrudimsku. Most přes Svratku v Černvíru leží nedaleko hradu Pernštejn a byl vyroben v roce 1718 z jedlového dřeva. Obec nechala technickou památku před pěti lety s pomocí kraje opravit. "Zájem o něj je poměrně velký. Leží na jedné ze stezek k hradu," řekl starosta obce Josef Vojta.

Most v obci Kočí byl postaven v roce 1721 a vede k dřevěnému gotickému kostelu, který nechala postavit na konci 14. století královna Žofie. Před pěti lety byl prohlášen Národní kulturní památkou. Kostel i most patří církvi, dosud se však o ně starala obec, která v předchozích třech letech na jejich údržbu dala 600 000 korun. Podle starostky Jany Bröcklové se ale obec už rozhodla přenechat starost na církvi a státu, malému příspěvku se ale nebrání.

O něco mladší, z roku 1870, je most zvaný rechtle v Lenoře. Spojuje břehy Teplé Vltavy a sloužil k zadržování a vypouštění dřevěných polen, která se plavila po řece do papíren ve Větřní. Před časem mu ale hrozila zkáza, naposledy byl totiž opravován v roce 1985. Obec získala na rekonstrukci dotaci z programu ROP Jihozápad a most je nově zkolaudovaný.

Podobně stará je lávka přes Svratku ve vsi Švařec u Bystřice nad Pernštejnem na Žďársku, zrekonstruována byla ale už před asi deseti lety. Podle Františka Dospíšila, starosty sousední obce Koroužné, pod niž Švařec spadá, se na nákladech podílely kraj i ministerstvo kultury.

Roubený krytý most v Bystré nad Jizerou na Semilsku, který je na seznamu ohrožených památek, pochází z roku 1922. Ještě před třemi lety mohla po mostě jezdit i auta, dnes je jen pro pěší. Obec by proto začala s jeho rekonstrukcí ještě letos, potřebných šest milionů korun ale nemá, proto shání dotace.

Ve velmi špatném stavu byl před časem i jeden ze dvou dřevených mostů ve Verdeku u Dvora Králové nad Labem. "Podařilo se ho opravit a lidé přes něj opět mohou chodit," řekla ČTK památkářka dvorské radnice Táňa Nováková.

Zrekonstruován byl i další z pěti dřevených mostů v Královéhradeckém kraji, a to most přes Úpu v Suchovršicích na Trutnovsku. Drobnější úpravy jej podle starostky Lenky Hozové čekají i letos. V kraji jsou kryté dřevěné lávky i v Havlovicích v Ratibořickém údolí a Pekle nad Zdobnicí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist