Příčiny a projevy schizofrenie, závažného duševního onemocnění s poruchami vnímání reality nebo myšlení, pomáhá zkoumat nový zvířecí model. Tým vědců z Fyziologického ústavu Akademie věd ČR, Německa a Švýcarska vyvinul geneticky modifikovaného potkana, na němž se tato nemoc studuje.

Laboratorní potkani se rodí s mutací, která zabraňuje tvorbě bílkoviny související s rozvojem schizofrenie. Díky tomu mohou vědci hledat nové a účinnější léky, které by pomohly zmírnit nebo odstranit příznaky.

Potkany vyvinuli Němci a Švýcaři, pak je dodali do Oddělení neurofyziologie paměti Fyziologického ústavu, kde se prováděly etologické pokusy zaměřené na jejich chování.

"Některé příznaky, které zvířata měla, tak připomínaly určité příznaky schizofrenie. Šlo například o poškození poznávacích a přemýšlecích funkcí. Tito potkani měli změny úzkosti i v denním rytmu. Není to plná reflexe nemoci, ale je to určitý model, který se dá využít ke studování projevů nemoci a možného léčebného ovlivnění," řekl vedoucí českého týmu docent Aleš Stuchlík.

Protein odborně nazývaný Nogo-A blokuje růst nervových vláken a podle genetických studií souvisí se schizofrenií. Právě u ní dochází k vývojovým patologickým změnám v mozku, kvůli nimž se špatně spojují nervová vlákna. Tak dochází k poruchám normální funkce mozku. Díky zvířecím modelům nyní mohou vědci tyto poruchy, příčiny a projevy lépe studovat.

Schizofrenie je chronické duševní onemocnění, lidově zvané rozdvojení osobnosti. Typická je porucha myšlení, vnímání i jednání. Na celém světě jí trpí zhruba jedno procento dospělých, tedy kolem 50 milionů lidí, v České republice 100 000 lidí.

U 80 procent se obtíže projeví před dosažením 45 let, u chlapců často mezi 18 až 20 lety, u žen po dvacátém roce. Pacient v akutní fázi schizofrenie ztrácí kontakt se skutečností, trpí bludy, slyší hlasy, bývá agresívní a podezíravý. Izoluje se od okolí, ztrácí zájem o práci a své okolí. Deset procent pacientů se pokusí o sebevraždu.

Vědci: Potkani při výzkumu netrpí

Výsledky studie publikovali vědci v prestižních časopisech Neurobiology of Learning Memory a Frontiers in Behavioral Neuroscience. "Prokázali jsme změny v poznávacích funkcích, poškození pružnosti chování, neschopnost koordinace informačních proudů, zvýšenou úzkost a změny v takzvaném cirkadiánním rytmu, tedy rytmu určujícího střídání spánku a bdění," uvedli.

Studie sice už skončila, ale ve Fyziologickém ústavu se rozvíjejí jiné modely, například s látkami vyvolávajícími psychózu.

Vědci tvrdí, že experimenty na potkanech jsou nutné, protože pomohou výzkumu mechanismů nemocí a také hledání nových léků. Řídí se zákonem na ochranu zvířat. Laboratorní potkani žijí v komfortních podmínkách v klimatizovaném zvěřinci se stálou teplotou, vlhkostí vzduchu a neomezeným přístupem k potravě a vodě. Netrpí podle vědců stresem ani bolestí.

"Všechny léky od paralenu přes antidepresiva či léky na zvýšený krevní tlak prošly nejprve testováním v těchto zvířecích modelech," vysvětlil Aleš Stuchlík.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

• Veškerý obsah HN.cz