Čokoláda je pro Ilsu Wilmotsovou život. Už patnáct let vymýšlí správné příchutě a bonbony pro nejrůznější příležitosti a na rozdíl od jiných svých kolegů se čokolády dodnes nepřejedla.
"Jsem vlastně produktový vývojář. Na pralince pracuji společně s dalšími lidmi. Začínáme nápadem na papíře," vysvětlila Wilmotsová nad vzorně seřazenými čokoládovými srdíčky, které byly součástí historicky první výstavy Salonu čokolády v Bruselu. Právě srdíčka patří k její nejoblíbenější cukrovince, uvnitř se totiž jako překvapení skrývá malý oříšek.
"Nejdůležitější je, aby se chuť vhodně doplňovala s tvarem a ozdobami konečné sladké čokoládové jednohubky," dodává.
Výrobu čokolády vystudovala a prý měla velké štěstí, že se hned po škole před 23 lety dokázala uplatnit v oboru a postupně se vypracovala až do nynější klíčové pozice pro firmu, která chce zkušené belgické zákazníky zaujmout.
Zdroj inspirace v čokoládě viděli i firemní návrháři, kteří ji dokázali dostat na těla modelek. Na přehlídce salonu vypadaly oděvní kreace v hnědočerné barvě s ozdobami "jako z cukru"; zda by tvar udržely i na běžném denním světle, je ale značně nejisté.
Belgie je v současné době na druhém místě na světě ve spotřebě čokolády, hned za Švýcarskem. V průměru sní každý Belgičan ročně deset kilogramů této pochoutky.
Proč se z malé země stala čokoládová velmoc, vysvětlují odborníci africkými koloniemi Belgie, odkud se v 19. století dovážely potřebné suroviny. Svou roli zřejmě sehrál i tehdy rozvinutý belgický průmysl, schopný vyprodukovat stroje, které výrobu kvalitní čokolády továrnám umožnily.
Wilmotsová a její kolegové vymýšlí pralinky a čokoládové bonbony vhodné pro nejrůznější roční období či svátky. "Děláme čokolády k čínskému novému roku, na Valentýna, velikonoční," vyjmenovává.
Podle bruselské radní pro ekonomiku Marion Lemesreové je nyní v evropské metropoli více než 250 speciálních obchodů zaměřených na čokoládu a asi tři desítky závodů zaměřených na zpracování kakaa a výrobu čokolády a cukrovinek. Mezi lety 2004 až 2009, tedy do začátku ekonomické krize, vzrostl obrat čokoládového průmyslu o 53 procent. Investice se v té době zvedly o 50 procent a dosáhly 10 až 15 milionů eur.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist