Loňský rok byl pro největší českou automobilku zatím nejlepším v její historii. Poprvé překonala hranici 10 miliard eur (10,3) ročního obratu. Winfried Vahland, předseda představenstva Škody Auto, při prezentaci tohoto úspěchu uvedl, že za pozitivním vývojem odbytu stojí především atraktivní modelová paleta. "Naše vozy splňují nároky na kvalitní design, velkorysou nabídku prostoru, vysokou kvalitu, praktičnost, požadavky na rodinnou přepravu a vynikající poměr ceny a nabízené hodnoty," řekl Vahland.

Právě design, který předseda představenstva jmenoval jako první atribut, přispěl k tomu, že v současné době exportuje firma do celé stovky zemí, zatímco před 20 lety do 30 států. Z původních 170 tisíc Favoritů a Formanů v roce 1991 se loni prodalo 879 200 vozů Citigo, Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Yeti a Superb. Vedle fabriky v Česku má Škoda Auto výrobní závody také na Slovensku, v Rusku, Indii a Číně.

Pozoruhodné je, že i když Škoda Auto patří do koncernu Volkswagen, téměř všechny návrhy automobilů pocházejí z designového studia v Mladé Boleslavi. Když byl v roce 1991 začleněn státní podnik do koncernu Volkswagen, vstoupil na škodováckou scénu belgický návrhář aut Dirk van Braeckel. Pod jeho vedením vznikly vozy jako facelift Felicie, první Octavia, Fabia a Superb. Tyto modely pomohly změnit hlavně na západních trzích vnímání východoevropské značky okřídleného šípu ve výrobce kvalitních automobilů s vysokým standardem.

Druhá fáze vývoje přišla s Thomasem Ingenlathem v roce 2000. Jeho tým se zasloužil o druhou generaci Octavie, držitelky designérské mezinárodní ceny Red Dot Award, nebo o první český minivan (MPV) - model Roomster. Třetím mužem, který formoval designérský jazyk společnosti Škoda Auto k modernosti a eleganci, byl Jens Manske. Na jeho kontě je třeba druhá generace vozu Škoda Superb.

Škodovky útočí na srdce

Ani v současné době není šéfdesignérem mladoboleslavské automobilky Čech, ale přece jen se už firma přiblížila do "domácího" prostředí. Od roku 2008 je hlavním krejčím Škody Slovák Jozef Kabaň, který vymyslel design sporťáku Bugatti Veyron. Když se tenhle vizionář ujal vedení týmu škodováckých návrhářů, tvrdil, že je pro něho důležité, aby auto během let neztrácelo své kouzlo.

"Aby i po čase oslovilo nejen racionální stránku vnímání, tedy aby bylo funkční, ale aby se prodávalo i kvůli srdci," tvrdil na pařížském autosalonu Kabaň. Vzhledem k tomu, že podle ambiciózního cíle má Škoda Auto v roce 2018 prodat 1,5 milionu vozů, budou muset být Škodovky ta nejkrásnější auta.

Podmínky k úspěšnému tažení designéři v Mladé Boleslavi mají. Pracují s nejmodernějšími technologiemi a mají k dispozici špičkové vybavení i velice slušné rozpočty. Kabaň prosazuje u nových vozů jednoduchý a moderní vzhled. Tím posledním bylo Citigo, ale frekvence novinek se má zvýšit. Každý půlrok chce Škoda uvést nový model. Letos by to měl být ještě pětidveřový liftback MissionL.

 

 

Co na to člen představenstva za oblast marketingu a prodeje
Jürgen Stackmann,

Škoda je synonymem pro atraktivní vozy s výjimečným poměrem ceny a užitné hodnoty, bezpočtem chytrých řešení a precizním zpracováním. To vše jasně vyjadřuje i náš modernizovaný corporate design. Škoda jde svojí cestou a chce na mezinárodním poli projevit svoji novou sílu, Škoda se postupně mění, a je to vidět. Náš nový design a svěží vystupování odráží naše plány
do budoucna.

Co na to designér
Jozef Kabaň

V rámci rodiny Volkswagen má každá značka svoji pevnou pozici a cíle, které se projevují i v práci designérů. Škoda má specifickou pozici, protože i jako objemový výrobce klademe extrémní důraz na kvalitu a užitnou hodnotu. Myslím, že toto zaměření jde ruku v ruce s dobou, kdy lidé nechtějí peníze utrácet, ale investovat. Naše vozy takovou investici představují, jejich kvalita je trvalá, značka je hodnotná a poměr ceny a výkonu velmi vysoký.

 

Škoda Auto se z původně lokální automobilky o jednom modelu vyvinula ve světově uznávaného výrobce.

Nový designový jazyk automobilky se nese v duchu preciznosti formy, čistoty linií a maximálně funkční koncepce.

Designová kresba modelu Škoda Superb Combi.

Interiér vozu Škoda Superb 2. generace.

Škoda Citigo.

Detail masky Škoda Rapid.

Foto: Škoda Auto

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist