Efektivita designu

Změna designu obuvi vedla k významnému růstu obchodních výsledků. Před redesignem se prodávalo pět tisíc párů klasických bot hlavně na nohejbal, po uvedení nové kolekce na trh se prodej ročně zvýšil o dalších patnáct tisíc párů lifestylové obuvi.

Label Botas classic 66 přinesl designérům i výrobci množství cen za design, mezi jinými první místo v mezinárodní soutěži ED-Awards či Výrobce roku 2009 Czech Grand Design.

Redesign obuvi Botas je zářným příkladem oživení tradiční značky, který vede k pozitivním ekonomickým výsledkům firmy.

www.designemkprosperite.cz
www.dynamodesign.cz

Adidas i Puma měly svoji retroedici. Tak proč ne také český výrobce sportovní obuvi Botas? Proto "botasky" nyní lákají zákazníky v nových pestrobarevných kombinacích.

Botasky patřily k výbavě řady špičkových českých sportovců. Na stupních vítězů v nich stáli například krasobruslařský pár sourozenců Romanových, gymnastka Věra Čáslavská či skokan na lyžích Jiří Raška. Přestože byly určeny pro sportovní aktivity, běžně je lidé v 70. a 80. letech minulého století nosili i na ulici. Splňovaly totiž představy o módním západním střihu sportovní obuvi, což byla i pravda. Prosadily se totiž na trzích v Anglii, Francii, Německu, Americe, Kanadě, Švédsku, Austrálii či Novém Zélandu. Botas vyráběl 230 typů sportovní obuvi pro tuzemsko a dalších 35 zemí. V době vrcholu se ve Skutči v roce 1984 vyrobilo 2,6 milionu párů.

Projekt Botas classic 66

Začátkem 90. let však Botas přišel o partnery jako Puma či Salomon, kteří začali šít v Číně, a privatizace podnik rozdrobila. Zvrat nastal v roce 2000 s příchodem nového vlastníka - společnosti Benal, ale výrazné zvýšení prodeje nastalo až po přehodnocení přístupu firmy k designu.

Mladí designéři Jan Kloss a Jakub Korouš se v době studií na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové pokusili zpracovat koncept redesignu obuvi značky Botas. Zachovali základní střih i ikonický postranní pruh, ale rozšířili škálu použitých barev a jejich kombinací. Management Botasu nápaditou kolekci, která bez nutnosti změn technologických postupů umožňovala oživit produkci, okamžitě přijal. Návrhy realizoval pod názvem Botas classic 66. Práce mladých designérů byla oceněna například v roce 2008 ve Stockholmu na evropské designérské soutěži ED-Awards nebo o rok později v kategorii Výrobce roku Czech Grand Design. Edice Botas classic 66 zdobila i expozici Czech Selection na veletrhu Design Week 2009 v Miláně. Přesto je kvůli zkolabování exportu do Ruska poslední dva roky Botas ve ztrátě téměř 14 milionů korun.

Budoucnost: běžecké tretry

Letos očekává předseda představenstva a ředitel firmy Petr Lajžner ztrátu pěti milionů. Kromě obnovy exportu do SNS spoléhá i na spolupráci s firmou Boty J Hanák R, která se zabývá vývojem a výrobou takzvaných biomechanických stélek a úpravou vnitřku obuvi. Na trhu je prvních 150 párů "zdravých" botasek na běžné chození, běžecké tretry zkoušejí vybraní sportovci a v Botasu připravují i boty pro lyžaře na běžkách. "Ještě si chceme potvrdit funkčnost nových bot a jejich výjimečné zdravotní účinky. Pokud uspějeme, přizveme opět ke spolupráci designéry, aby nové boty zaujaly i vzhledem," prozradil Lajžner.

 

Co na to předseda představenstva firmy Botas
Petr Lajžner

Spolupráce s designéry je pro úspěch v našem oboru nezbytností. Především ti mladí, nezatížení vyzkoušenými postupy, nám téměř vždy ukážou více než náš profesionální technologickou slepotou ovlivněný pohled na produkty. V případě kolekce Botas classic 66 se to ukázalo v plné nahotě stoprocentně. Více než čtyřicetiletý model, a je z toho po úpravách designérů nová ucelená kolekce.

Co na to designér
Jan Kloss, absolvent VŠUP

Projekt Botas classic 66 vznikl z naší snahy ukázat, jak důležitá je spolupráce mezi designérem a firmou. Vše jsme začali dělat na vlastní pěst bez mantinelů omezujících náš pohled na věc, proto se vše povedlo udělat tak, jak jsme si představovali. Když jsme pak s vedením Botasu navázali komunikaci, velmi nás překvapila jejich důvěra a volnost, s jakou nás nechali pracovat. Potěšil nás velký úspěch jak u nás, tak v zahraničí, a to nejen u lidí z oboru, ale především u koncových zákazníků, kteří v této době musejí zvažovat každou utracenou korunu.


 

Firma Botas čelila hrozícímu zániku letní kolekce. Klíčovým momentem k její obrodě byla spolupráce s mladými designéry.

Po uvedení značky Botas classic 66 na trh se roční prodej zvýšil na pětinásobek.

Koncepce nezahrnovala pouze design obuvi, ale i řešení vizuálního stylu včetně doplňků.

Botas Concept Store v Praze, který provozuje společnost Artport.

Botas 66 Run insane track.

Botas 66 Mid honey hunter.

Botas 66 Urban prago.

Tereza Volná
Michal Richtr
Dynamo design
Marcela Honsová

Foto: Botas, Artport

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist