Změna designu obuvi vedla k významnému růstu obchodních výsledků. Před redesignem se prodávalo pět tisíc párů klasických bot hlavně na nohejbal, po uvedení nové kolekce na trh se prodej ročně zvýšil o dalších patnáct tisíc párů lifestylové obuvi.
Label Botas classic 66 přinesl designérům i výrobci množství cen za design, mezi jinými první místo v mezinárodní soutěži ED-Awards či Výrobce roku 2009 Czech Grand Design.
Redesign obuvi Botas je zářným příkladem oživení tradiční značky, který vede k pozitivním ekonomickým výsledkům firmy.
Adidas i Puma měly svoji retroedici. Tak proč ne také český výrobce sportovní obuvi Botas? Proto "botasky" nyní lákají zákazníky v nových pestrobarevných kombinacích.
Botasky patřily k výbavě řady špičkových českých sportovců. Na stupních vítězů v nich stáli například krasobruslařský pár sourozenců Romanových, gymnastka Věra Čáslavská či skokan na lyžích Jiří Raška. Přestože byly určeny pro sportovní aktivity, běžně je lidé v 70. a 80. letech minulého století nosili i na ulici. Splňovaly totiž představy o módním západním střihu sportovní obuvi, což byla i pravda. Prosadily se totiž na trzích v Anglii, Francii, Německu, Americe, Kanadě, Švédsku, Austrálii či Novém Zélandu. Botas vyráběl 230 typů sportovní obuvi pro tuzemsko a dalších 35 zemí. V době vrcholu se ve Skutči v roce 1984 vyrobilo 2,6 milionu párů.
Projekt Botas classic 66
Začátkem 90. let však Botas přišel o partnery jako Puma či Salomon, kteří začali šít v Číně, a privatizace podnik rozdrobila. Zvrat nastal v roce 2000 s příchodem nového vlastníka - společnosti Benal, ale výrazné zvýšení prodeje nastalo až po přehodnocení přístupu firmy k designu.
Mladí designéři Jan Kloss a Jakub Korouš se v době studií na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové pokusili zpracovat koncept redesignu obuvi značky Botas. Zachovali základní střih i ikonický postranní pruh, ale rozšířili škálu použitých barev a jejich kombinací. Management Botasu nápaditou kolekci, která bez nutnosti změn technologických postupů umožňovala oživit produkci, okamžitě přijal. Návrhy realizoval pod názvem Botas classic 66. Práce mladých designérů byla oceněna například v roce 2008 ve Stockholmu na evropské designérské soutěži ED-Awards nebo o rok později v kategorii Výrobce roku Czech Grand Design. Edice Botas classic 66 zdobila i expozici Czech Selection na veletrhu Design Week 2009 v Miláně. Přesto je kvůli zkolabování exportu do Ruska poslední dva roky Botas ve ztrátě téměř 14 milionů korun.
Budoucnost: běžecké tretry
Letos očekává předseda představenstva a ředitel firmy Petr Lajžner ztrátu pěti milionů. Kromě obnovy exportu do SNS spoléhá i na spolupráci s firmou Boty J Hanák R, která se zabývá vývojem a výrobou takzvaných biomechanických stélek a úpravou vnitřku obuvi. Na trhu je prvních 150 párů "zdravých" botasek na běžné chození, běžecké tretry zkoušejí vybraní sportovci a v Botasu připravují i boty pro lyžaře na běžkách. "Ještě si chceme potvrdit funkčnost nových bot a jejich výjimečné zdravotní účinky. Pokud uspějeme, přizveme opět ke spolupráci designéry, aby nové boty zaujaly i vzhledem," prozradil Lajžner.
Botas
Co na to předseda představenstva firmy Botas
Petr Lajžner
Spolupráce s designéry je pro úspěch v našem oboru nezbytností. Především ti mladí, nezatížení vyzkoušenými postupy, nám téměř vždy ukážou více než náš profesionální technologickou slepotou ovlivněný pohled na produkty. V případě kolekce Botas classic 66 se to ukázalo v plné nahotě stoprocentně. Více než čtyřicetiletý model, a je z toho po úpravách designérů nová ucelená kolekce.
Co na to designér
Jan Kloss, absolvent VŠUP
Projekt Botas classic 66 vznikl z naší snahy ukázat, jak důležitá je spolupráce mezi designérem a firmou. Vše jsme začali dělat na vlastní pěst bez mantinelů omezujících náš pohled na věc, proto se vše povedlo udělat tak, jak jsme si představovali. Když jsme pak s vedením Botasu navázali komunikaci, velmi nás překvapila jejich důvěra a volnost, s jakou nás nechali pracovat. Potěšil nás velký úspěch jak u nás, tak v zahraničí, a to nejen u lidí z oboru, ale především u koncových zákazníků, kteří v této době musejí zvažovat každou utracenou korunu.
Firma Botas čelila hrozícímu zániku letní kolekce. Klíčovým momentem k její obrodě byla spolupráce s mladými designéry.
Po uvedení značky Botas classic 66 na trh se roční prodej zvýšil na pětinásobek.
Koncepce nezahrnovala pouze design obuvi, ale i řešení vizuálního stylu včetně doplňků.
Botas Concept Store v Praze, který provozuje společnost Artport.
Botas 66 Run insane track.
Botas 66 Mid honey hunter.
Botas 66 Urban prago.
Tereza Volná
Michal Richtr
Dynamo design
Marcela Honsová
Foto: Botas, Artport
Botas
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist