Škoda Rapid chce vytěžit maximum ze sloganu „Simply clever“. Snaží se proto zaujmout svěže a jednoduše pojatou karosérií bez zbytečných ozdob. Některé prvky se ale inspirovaly českými skláři. Odkazují na ně třeba tvarově zajímavé světlomety.

Může nový designový směr ovlivnit rozhodování zákazníků a jak se budou tvary Škody vyvíjet dál? HN se ptaly designérů Martina Imricha, Jana Dědka, Ladislava Škody a šéfredaktora magazínu AutoDesign&Styling Radka Laubeho.

Martin Imrich, designér
Koncern Design Studio

Jak hodnotíte design Škody Rapid?
Rapid jednoznačně navazuje na Octavii bočním profilem a celkovou proporcí. Na první pohled se jedná o Škodovku. Docela se mi líbí jednoduchá maska bez zbytečně agresivního výrazu, přísně střižená světla, která jakoby se vracela k Octavii II před faceliftem.

Naopak zadní část si moc nesedne s předkem. Zakulacená zadní světla s šikmým prolisem u espézetky jsou jakoby z jiného auta.

Interiér je, jak se dá očekávat, velmi konzervativní, ale kultivovaný. Materiál odpovídá ceně auta a tomu, co ve Wolfsburgu dovolili.

Ovlivní designový posun rozhodování zákazníků?
Maska auta má svůj charakter a jednoznačně je to pozitivní posun například od Fabie či Roomsteru. Svou jednoduchostí bude alternativou k přetvarovaným autům některých korejských ale i francouzských značek.

Jaký vývoj designu se dá u budoucích modelů Škody očekávat?
Já osobně bych uvítal ortodoxnější přístup. Jednoduché, ostré tvary s perfektní proporcí, blíže škodováckému konceptu VisionD, ze kterého Rapid stylisticky vychází.

Jan Dědek, Senior transportation designer
Design Storz

Jak hodnotíte design Škody Rapid?
Rapid razí nový designový směr. Tento směr je strohý, jednoduchý a trošku ostřejší.

 

Rapid je klasický sedan s výklopnou zádí. Od conceptu Mission L,  který byl k vidění v Ženevě, se nijak výrazně nezměnil. Líbí se mi zejména přední část vozu, mřížka chladiče s novým logem, světlomety s lomenou plochou. Je to jednoduché a čisté.

Rapidu bych vytkl z pohledu designu jeho proporce. Vůz je relativně vysoký s malými koly. To vzbuzuje pocit, že je auto těžké. Je to patrné na bočním pohledu. Jde ale o moje první názory, Škodu jsem zatím viděl pouze na obrázku, takže naživo se ještě můj názor může změnt.
 
Ovlivní designový posun rozhodování zákazníků?
V této kategorii není zákazník především ovlivňovaný designem. Bude se spíše rozhodovat o praktičnosti a ceně vozu. Větší váhu tak bude mít dostatek prostoru, úložný prostor s řadou chytrých vylepšení. Je to auto, které má sloužit lidem, vypadá obstojně, ale myslím si, že revoluci díky svému vzhledu neudělá.
 
Jaký vývoj designu se dá u budoucích modelů Škody očekávat?
Samozřejmě jako každá jiná automobilka, která představí nový směr ho bude dále vylepšovat a prohlubovat. Určitě ho uvidíme i na dalších nových modelech, tak aby obnovili svoji flotilu. Na druhou stranu doufám, že si Škoda zachová svoji odlišnost a i originalitu mezi svými modely. Roomster, Yeti, Superb, Octavia, každý má svůj charakter, něco do sebe a lze snadno poznat o jaký model se jedná. Nerad bych, aby Škoda dopadla jako například VW, kde všechny vozy vypadají téměř stejně, mají identický obličej a liší se pouze velikostí a jmény.

Radek Laube, šéfredaktor
AutoDesign&Styling

Jak hodnotíte design Škody Rapid?
U některých specifikací se mi moc nezamlouvá poměr karoserie a velikosti kol. Kdybych měl jít do detailů, tak je trochu škoda, že se v Mladé Boleslavi nepodařilo najít nějaké "simply clever" řešení pro stěrač zadního okna.

 

Klasické řešení je sice jednoduché a levné, ale trochu narušuje jinak krásně plynulou siluetu. Už jsem měl možnost se s Rapidem seznámit i naživo a sympatické mi jsou už základní rozměry. Auto působí dospěle ale není na něm vidět, že designéři museli nacpat na daný půdorys co nejprostornější auto. Na to, že jde o "rozpočtový" model, vypadá ve srovnání nejen se svými konkurenty velmi kvalitně a hodnotně.

Ovlivní designový posun rozhodování zákazníků?
Škoda není značkou, která by svým zákazníkům připravovala nějaká šokující překvapení a tak i nový designový směr je nastavený tak, aby byl lehce stravitelný pro každého. Je to vzkaz zákazníkům, že jde Škoda dopředu i v oblasti designu a že se "něco děje". Nemyslím si, že by lidé pro které hraje design při koupi nového auta klíčovou roli, hned začali kupovat škodovky. Na druhou stranu nové tvarosloví více zdůrazňuje kvalitu a prostor, takže kdo preferuje tyto hodnoty má nyní na výběr nový model s velmi čistým a dobře provedeným designem.

Jaký vývoj designu se dá u budoucích modelů Škody očekávat?
U některých automobilek se nový designový směr po první generaci, která má symbolizovat změnu, trochu uklidní. Škoda ale není tento případ. Očekávám, že půjde cestou mírné tvarové evoluce. I v dalších modelech jistě uvidíme charakteristickou přední masku s novým logem a prvky jako velké mlhovky, ostré hrany a další. Po tomto sjednocení (a samozřejmě pokud zákazníci nové tvary přijmou podle očekávání) přijde další generace, která bude moci více prohlubovat různý charakter jednotlivých modelů.

Ladislav Škoda, šéfdesignér
Tescoma

Jak hodnotíte design Škody Rapid?
Oceňuji nový designový jazyk, který mi vyhovuje svojí na první pohled přímočarou jednoduchostí. Ale víme, že vytvořit věci zdánlivě jednoduché bývá často to nejobtížnější.

 

Při důkladnějším prozkoumání lze odhalit rafinovanost a cit pro detail: Například u přední masky, která získala na dynamice a působí hodnotněji, přičemž si zachovala tradiční rukopis značky. Asi jedinou výtku bych měl k příliš mohutnému zavazadelníku, který sice chalupář ocení, ale opticky zatěžuje záď, hlavně z profilu.

Ovlivní designový posun rozhodování zákazníků?
Osobně si myslím, že ano. Jasné linie, čisté plochy a vyvážené proporce budí dojem spolehlivosti praktického společníka pro každý den. Zároveň je jakýmsi protipólem tvarově přebujelých konkurentů v daném segmentu, převážně asijské produkce.

Jaký vývoj designu se dá u budoucích modelů Škody očekávat?
Je pravděpodobné, že zvolený vizuální směr leccos prozrazuje o budoucím vzhledu nové generace Octavie a můžu jen spekulovat, zda-li budou designéři tento tvarový jazyk dále následovat a rozvíjet.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist