Efektivita designu:

Po redesignu řady 1,5litrových PET lahví Mattoni ochucené narostl podíl na trhu o 20 procent.

Spotřeba plastu se díky vylepšené ergonomii snížila u PET lahví Mattoni za posledních deset let o čtvrtinu.

Díky novému formátu designových třetinkových lahví Mattoni Grand se firmě podařilo proniknout na zahraniční trhy například v Belgii, Rusku, Izraeli, Číně, do Pobaltí a do některých mezinárodních hotelových sítí.

www.designemkprosperite.cz
www.dynamodesign.cz

Moderní, odvážný design je už desítky let poznávacím znamením pro špičkové italské výrobky. Proto příliš nepřekvapí, že firma Karlovarské minerální vody, kterou vlastní italská rodinná společnost Antonia Pasquala, nechtěla prodávat vodu v nudných lahvích. Její management dobře ví, že design je důležitou součástí budování prosperující značky.

A tak si najal jedno z nejvěhlasnějších studií - designérský klan Pininfarina, který navrhoval sportovní vozy pro takové giganty, jako jsou Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Fiat nebo Peugeot. Třetinková lahev z jejich dílny otevřela firmě cestu na trhy v Belgii, Rusku, Izraeli nebo Číně a do mezinárodních hotelových sítí.

Prorazit do světa ovšem pomohli společnosti také čeští designéři. "Jsme si vědomi kvalit českého designu, a proto spolupracujeme jak se zavedenými českými tvůrci, ale současně se snažíme aktivně a systematicky vyhledávat i nové talenty," zdůrazňuje marketingový ředitel Gabriele Guzzo.

Do první kategorie patří Rony Plesl, který vytvořil sklenice do evropských restaurací pro Aquilu i Mattoni, ale i Olgoj Chorchoj či Bořek Šípek. Tehdy začínající designér Jan Čapek odstartoval svoji kariéru se sérií PET lahví pro Karlovarské minerální vody. Navrhl je pro Aquilu, Magnesii, ale především vytvořil dynamickou, zelenou Mattoni.

Mattoni v Muzeu plastů

Jan Čapek začal pro "Mattonku" dělat už během studií, kdy vytvořil dárkové balení z polystyrenu ve tvaru vajíčka na novou skleněnou lahev. Evidentně karlovarskou firmu nadchl, protože po dvou letech, když ukončil Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, získal džob snů - design lahve Mattoni Sport. Asymetrický tvar dokonale padne do ruky a zároveň je naprosto odlišný od jakékoli konkurenční produkce. Tato lahev přinesla Janu Čapkovi nominaci na cenu Czech Grand Design pro nejlepšího českého designéra a lahev Mattoni se loni stala stálým exponátem mezinárodního Muzea designu plastů v britském Bournemouthu.

Pro tvarování obalu zcela nového dětského nápoje Bimboo, který firma uvedla na trh vloni, oslovila studenta zlínského ateliéru VŠUP Ondřeje Václavíka. Ten dal nový švih i 1,5 litrové PET lahvi Poděbradky, jež rovněž patří do portfolia společnosti. "Další nominace na ocenění Czech Grand Design jen potvrdila, že naše výrobky jsou už automaticky vnímány jako zdařilé designové kousky, kde si kvalita obsahu podává ruku s krásou a účelností obalu," říká Gabriele Guzzo.

Tereza Volná, Michal Richtr, Dynamo design
Marcela Honsová


 

Jak to vidí ředitel pro strategický marketing
Gabriele Guzzo

Design pro nás představuje způsob, jak pomoci spotřebitelům lépe pochopit a používat produkty a snadněji a intuitivněji se s nimi seznámit. Pokud je design opravdu tvořen s tímto záměrem, samo užívání produktu se pro spotřebitele stává hodnotnější a zajímavější. Estetická stránka dobrého designu je rozhodně důležitá, ale ne prioritní.

Jak to vidí designér
Jan Čapek

V současné době, kdy si mnoho firem u nových produktů dělá průzkum trhu, ptá se potenciálních spotřebitelů na jejich názor, je rodinná společnost typu Karlovarské minerální vody pro designéra pružnější i jistější. Když se privátnímu vlastníkovi určitý návrh líbí, tak ho bere a nepotřebuje k tomu souhlas určitého vzorku publika.

Na spolupráci nejvíce oceňuji, že navzdory zhoubně prosakující reklamní kultuře takzvaných "návrhů do druhého dne" si v Mattoni stále uvědomují náročnost práce na kvalitním designu
a také vědí, že být lídrem znamená umět riskovat a jít na trh s něčím neobvyklým.

Lahev Mattoni se dokonce stala loni stálým exponátem Muzea designu plastů, které je v britském Bournemouthu.

Mattoni pro návrh své první designové lahve najala jedno z nejvěhlasnějších studií na světě.

Vývoj designu lahve Mattoni Sport.

Třetinková lahev je distribuována primárně do restaurací.

Vlevo "klasika", vpravo redesign PET lahve.

Třetinková lahev od studia Pininfarina s obalem J. Čapka.

Foto: Karlovarské minerální vody, Jan Čapek

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist