Internetový server fits.me používá virtuální obrázky manekýnů-robotů, kteří se dovedou přesně uzpůsobit rozměrům zákazníka, aby si tak na nich mohl vyzkoušet šaty dokonale padnoucí jeho postavě, ať jde o jakoukoli značku.
"Když jsem si před lety chtěl koupit šaty na internetu, musel jsem si napřed zjistit, zda moje velikost odpovídá velikosti S u Timberlandu, velikosti M u Lacosta nebo Levi´s nebo XL u Abercrombie and Fitch," říká šestatřicetiletý Heikki Haldre, spoluzakladatel Fits.me.
Tato technologie, zdokonalená dvěma estonskými univerzitami, umožňuje uživateli internetu udat své míry, aby si mohl být jistý, že mu halenka nebo kalhoty, které si chce koupit, dobře padnou.
"Naše virtuální zkušební kabinky vyřešily hlavní problém při nakupování oblečení po internetu, jímž je nemožnost vyzkoušet si nakupované zboží," tvrdí Haldre.
Manekýni-roboti mohou nabýt kolem 100 000 různých tělesných proporcí, ale dosud se používá jen 2000 z nich.
Pokud jde o internetový obchod, zákazník je spokojenější a nemusí tak často vracet objednané zboží.
Technologie vzbudila zájem především u největšího světového prodejce oděvů na internetu Otto, u pánské luxusní značky Ermenegildo Zegna či u americké maloobchodní firmy Park and Bond.
Podle Fits.me registrují maloobchodníci, kteří používají tuto novou technologii, zvýšení prodeje a pokles objemu vraceného zboží.
"Zákazníci na tento nový nástroj, který přitahuje nové zájemce o prodej po internetu, reagují velmi dobře," prohlašuje Nadine Shararová, která zodpovídá za elektronický obchod u výrobce britských luxusních košil Thomas Pink, používajícího tuto technologii od loňského podzimu.
Vracení zboží vyřešeno
Fits.me byla vytvořena v Estonsku, bývalé komunistické zemi, která nyní zaujímá přední místo ve světě ve výrobě moderních technologií. Fits.me dnes podle jejího spoluzakladatele tvoří 32 lidí a 14 robotů. Ovšem internetový obchod s módou je na vzestupu, tvrdí Heikki Haldre.
"Zatímco v roce 2000 se v průmyslových zemích prodávalo přes internet jen dvě procenta oděvů, dnes je to deset až 13 procent a v roce 2020 by to mohlo být až 35 procent," upřesňuje s odvoláním na zahraniční studie.
"V letošním roce se přes internet prodává zhruba každý osmý oděv. Zákazníci vracejí každý čtvrtý kus oděvu, zejména proto, že jim nevyhovuje velikost," dodává.
Pro maloobchodníky i velké značky to je problém, protože vrácené zboží již nelze prodat za stejnou cenu. Image značky poškozuje také velké procento nespokojených zákazníků.
Podle jedné ze studií Fits.me váhá 74 procent internetových klientů, kteří měli špatnou zkušenost, s dalšími objednávkami přes internet.
Fits.me, která představila své roboty loni, jmenoval módní magazín Vogue mezi stovkou společností, jež jsou v sektoru nevlivnější.
Čeká nás však ještě hodně práce, soudí Heikki Haldre. "V průměru trvá šest až osm týdnů, než technologii prodáme maloobchodníkovi prodávajícímu přes internet. Musíme tedy ještě tvrdě pracovat, abychom mohli nainstalovat estonské roboty stovkám či tisícovkám prodávajících," uvádí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist