Pařížská se protahuje do délky i do šířky Punc luxusu dostala Pařížská již při otevření butiku Louis Vuitton v roce 1997, s každou další světovou značkou potenciál Pařížské roste. Ulici zaplňují prestižní módní, šperkařské či hodinářské domy. Vloni sem zamířily značky Fendi či Audermars Piguet, předtím Prada, Bottega Veneta a Gucci.
Příští rok zde v domě číslo 10 vznikne slavné americké klenotnictví Tiffany & Co, společnost Carollinum chystá otevřít butik Rolex. Nové prodejny přibývají i v přilehlých ulicích Starého Města, jako například letos La Perla v Široké.
Kromě velkých zahraničních značek jsou v Pařížské nejaktivnějšími provozovateli butiků tři české společnosti: Prospekta Moda CZ, John Grove & partners a Carollinum. I podle jejich zástupců snese Pařížská třída srovnání se světovými nákupními bulváry.
Pařížská
A to jak úrovní služeb, tak cen. „Zákazník na první pohled nepozná, jestli vešel do obchodu na Via Montenapoleone v Miláně či v Pařížské. Interiér butiku je stejný, manažeři stejně kvalitně vyškolení, máme kontrolované ceny,“ říká Lenka Vejvalková o svých franšízových buticích, jako jsou Ermenegildo Zegna, Salvatore Ferragamo a další.
Skladbu butiků v Pařížské ulici považuje za vyváženou a poměrně bohatou i Vladan Hájek ze společnosti John Grove & partners. „Žádná světová luxusní ulice nemůže pojmout všechny značky. Pokud bude každý obchod v Pařížské obsahovat žádanou kolekci, bude i velmi náročný zákazník z nakupování v Praze nadšen a upřednostní ji před jinými světovými městy,“ říká. Společnost John Grove & partners chce podle něj i nadále pokračovat v budování luxusních obchodů vždy jen jedné konkrétní značky, tzv. monobrand stores. „Naše obchody s hodinkami byly v tomto ohledu první v Praze a zákazníci tento přístup velmi uvítali.“
Zážitek z prvotřídního nakupování
Držet vysokou kvalitu pražských luxusních butiků pomáhají podle Tamary Kotvalové ze společnosti Carollinum i sami zákazníci. „Lidé zcestovalí po celém světě a zběhlí v nakupování na internetu vyžadují v kamenném obchodě jen ten nejlepší servis. V luxusním butiku jej na rozdíl od obchodního centra skutečně dostanou. Mohou se k výběru produktů posadit, v klidu si věci prohlédnout a dát si kávu či šampaňské.“
Výloha antikvariátu v Pařížské 8 plná průvodců a knih o Praze tak působí jako autentická, ale v kontextu světových luxusních značek zároveň i jaksi nepatřičná připomínka dřívějších let. Ale ani ta zde nebude dlouho.
„Do čtyř měsíců se budeme stěhovat, v domě se chystá nový projekt,“ říká majitel Antikvariátu Pařížská a potvrzuje trend posledních let. Nástup nových nájemníků zvučných jmen vítají nejen zákazníci, ale i ostatní obchodníci. „Z exkluzivních módních značek tu chybí snad už jen Chanel, ale o jeho případném příchodu se mluví už roky,“ říká Tamara Kotvalová. Každá nová značka podle ní pomáhá propagovat Pařížskou jako nejprestižnější pražskou nákupní destinaci a to pomáhá všem.
„Ulice by si nyní zasloužila spojit síly a vytvořit uskupení obchodníků, které by dbalo na prvotřídní čistotu ulice, klid, dekorace a atmosféru ulice vůbec,“ míní Vladan Hájek. „Skvělý zážitek z nakupování a procházky po ní nezajistí jen obchody, ale právě vše kolem ní – chodníky, stromy a lidé.“
V pozitivní vývoj věří i Lenka Vejvalková: „Doufám, že luxus v Pařížské zůstane tím, čím má být: že je vyráběný s nějakým podílem řemeslné a ruční práce a vy si jej kupujete jako svoje malé umělecké dílo, které rádi nosíte,“ shrnuje Lenka Vejvalková.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.