Největší pivní slavnosti na světě jsou také obrovským komerčním podnikem. Jen v areálu na Tereziánské louce utratí návštěvníci za 17 dnů přes 300 milionů eur (7,3 miliardy Kč) a v bavorské metropoli nechají dalších zhruba 600 milionů eur (14,6 miliardy Kč) za ubytování, suvenýry, kroje či dopravu.
Podle německého hospodářského deníku Handelsblatt je celková ekonomická hodnota této akce asi 830 milionů eur (20,2 miliardy Kč). Každoročních více než šest milionů návštěvníků z celého světa na Oktoberfestu za pivo, jídlo a pouťové atrakce vydá 324 milionů eur. Dalších 205 milionů eur inkasují městské dopravní podniky a provozovatelé taxislužeb.
Žně mívají o tomto svátku všech pivařů také mnichovské hotely, penziony a ubytovny, které tradičně na tyto necelé tři týdny několikanásobně zvednou ceny a ani tak nemají o nocležníky nouzi. Podle Handelsblattu utrží přibližně 301 milionů eur. Oktoberfest je rovněž nezanedbatelným "zaměstnavatelem", neboť na něm práci najde 12 000 lidí.
Do jeho obchodní bilance navíc nejsou započítány například výdělky telefonních společností. Ta největší německá, Deutsche Telekom, jen loni v první den slavností napočítala z Tereziánské louky půl milionu telefonátů a 300 000 poslaných SMS.
"Pro hostinské je to Olymp," potvrdil Handelsblattu Florian Oberndorfer, který má na Oktoberfestu jeden z menších pivních stanů s 540 místy k sezení. Popřel nicméně zvěsti, že jednotliví provozovatelé vydělají každý rok milion eur. "To je hodně přehnané," tvrdí. Do nákladů na provoz se podle něj promítá stále stoupající cena piva od pivovarů nebo za energie. Nově musí podle něj letos hostinští odebírat ekologický proud. "Zisky teď už nerostou," dodal.
Tuplák za dvě stovky
A to ani přesto, že tento rok cena piva na Oktoberfestu překročila hranici devíti eur a nejdražší litrový tuplák ležáku si lze objednat za 9,20 eura, tedy v přepočtu 226 korun. Podle Handelsblattu je to sedmkrát víc, než kolik stál před 40 lety. V době zavedení společné měny v Německu to bylo přes šest euro.
Mnozí provozovatelé pivních stanů proto zavedli pro ty, kteří si u nich rezervují místa, "sazbu za minimální konzumaci", která v lepších zařízeních vyjde na 80 eur na hlavu (téměř 2000 Kč). Menší provozy se spokojí s tím, že host vypije dva mázy piva a sní půlku grilovaného kuřete. I to ho ale vyjde na 30 eur (zhruba 730 Kč).
Kořeny Oktoberfestu spadají do poloviny října 1810, kdy po své svatbě uspořádali bavorský korunní princ Ludvík a jeho manželka Tereza Sasko-Hildburghausenská pro obyvatele království na louce za Mnichovem slavnost s koňským dostihem. Akce měla úspěch a začala se konat pravidelně jako říjnová slavnost (Oktoberfest).
Svůj název si udržela i poté, co kvůli teplejšímu počasí její začátek organizátoři posunuli na září a proměnila se v obří komerční podnik, na který přijíždějí návštěvníci z celého světa. Loni Oktoberfest oslavil 200 let od svého vzniku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist