Ještě před pěti lety utráceli Češi za balenou vodu přes sedm miliard korun ročně. S příchodem krize však mnoho z nich přišlo na to, že pít se dá i voda z kohoutku. Trh s lahvovou vodou se tak loni oproti roku 2006 propadl o více než půl miliardy.

Stoupající oblibu vody z vodovodu potvrzuje i průzkum největší tuzemské vodohospodářské firmy Veolia Voda ČR. Loni ji pilo 84 procent lidí, o pětinu více než před pěti lety.

Lidé, kteří jsou z domova zvyklí na vodu z kohoutku, ji však stále častěji chtějí pít i v restauracích - tak jak je to běžné v západní Evropě či v i Americe. Jenže většina tuzemských hospod se těmto »choutkám« brání. Ve hře je totiž tučná marže z prodeje balené vody.

Veolia proti nápojářům

Nejznámějším propagátorem kohoutkové vody je právě Veolia. V létě 2009 spustila speciální kampaň »Čerstvá kohoutková? Stačí říct!«

Do projektu se zapojilo již přes 300 restaurací a jejich počet dále roste. Samozřejmě, je to jen kapka v moři.

»V Česku máme odhadem 30 tisíc pohostinských zařízení, v kolika z nich vám donesou kohoutkovou vodu, si ale netroufám odhadnout,« říká prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek.

On sám je však přesvědčen, že host by měl na požádání vodu z kohoutku dostat. »Měli by mu ji donést například tehdy, když si objedná lahev vína nebo nějaký pokrm,« říká.

Jenže kohoutková voda v restauracích přesto není samozřejmostí. V mnohých podnicích vám na otázku: »Máte vodu z kohoutku?« stále odpovědí sice těžko uvěřitelné, leč nekompromisní: »Ne«.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se