Stoupající oblibu vody z vodovodu potvrzuje i průzkum největší tuzemské vodohospodářské firmy Veolia Voda ČR. Loni ji pilo 84 procent lidí, o pětinu více než před pěti lety.
Lidé, kteří jsou z domova zvyklí na vodu z kohoutku, ji však stále častěji chtějí pít i v restauracích - tak jak je to běžné v západní Evropě či v i Americe. Jenže většina tuzemských hospod se těmto »choutkám« brání. Ve hře je totiž tučná marže z prodeje balené vody.
Veolia proti nápojářům
Nejznámějším propagátorem kohoutkové vody je právě Veolia. V létě 2009 spustila speciální kampaň »Čerstvá kohoutková? Stačí říct!«
Do projektu se zapojilo již přes 300 restaurací a jejich počet dále roste. Samozřejmě, je to jen kapka v moři.
»V Česku máme odhadem 30 tisíc pohostinských zařízení, v kolika z nich vám donesou kohoutkovou vodu, si ale netroufám odhadnout,« říká prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek.
On sám je však přesvědčen, že host by měl na požádání vodu z kohoutku dostat. »Měli by mu ji donést například tehdy, když si objedná lahev vína nebo nějaký pokrm,« říká.
Jenže kohoutková voda v restauracích přesto není samozřejmostí. V mnohých podnicích vám na otázku: »Máte vodu z kohoutku?« stále odpovědí sice těžko uvěřitelné, leč nekompromisní: »Ne«.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.