Je prakticky nemyslitelné, aby se nad centrum Prahy zaletěl podívat odvážlivec třeba s plachťákem nebo lehkým jednomotorovým strojem. Přesto se nad srdce hlavního města, k jeho vojenskému i nejvytíženějšímu civilnímu letišti, dopravním uzlům a energetickým centrům můžete dostat. Ale fotit, to je u toho podmínka!
"Ruzyně radar, tady Oskar Kilo Mike Echo Papa, dobrý den," zdraví z kokpitu vysílačkou ruzyňského dispečera pilot Daniel Šmaha. Ve výšce 300 metrů nad Vltavou stáčí svůj stroj s pasažéry před Zbraslaví na sever. Každou chvíli vlétne do blízkosti největšího českého civilního letiště, kde o každém vzdušném pohybu mezi vesmírem a trávníkem rozhoduje člověk od radaru.
Čtyřmístný stroj Tecnam P2006 Twin společnosti F-Air přelétává právě novou obří křižovatku, na níž se kříží příbramská výpadovka, silnice na Zbraslav a Slapy a nedávno otevřený jižní pruh dálničního spojení D1-D5. Smyčky, osmičky a mimoúrovňové kruhové objezdy plné aut vyvolávají pocit naprostého dopravního zmatení.
Křížíme dráhu boeingům
Naopak střízlivý pořádek a čilá radiokorespondence panují v éteru. Letištní dispečer ví, že dvoumotorové letadlo u Zbraslavi se chystá křižovat směr startujících boeingů a airbusů z Ruzyně. Proto se otevřeně ujišťuje: "Vidíte startující letadlo?" Pilot potvrzuje vizuální kontakt. Míjí se v hodně rozdílné výšce a dostatečném odstupu. Jeho tecnam teď může "do Prahy".



Nebe nad metropolí patří ve dvou koridorech těžkému dopravnímu provozu, pak už jen policii a záchrance. Výjimečně sem smějí vojáci a v silničních špičkách stroje dopravních hlídek. Jakmile stroj s imatrikulací F-Air OK - MEP na křídlech dolétne nad střed města, pilot snižuje rychlost, a tím i hluk, a krouží nad Staroměstským i Václavským náměstím. Poté párkrát jako vážka obšije i žižkovský vysílač.
Ta nejslavnější pražská dominanta ale zůstává zcela nedostupná – Pražský hrad. Při letu severně nad Vltavou je jakékoliv vybočení vlevo nad Malou Stranu a k Hradu naprosto bez výjimek zapovězeno. Otázka, zda by v případě narušení startovaly grippeny, dnes zůstává raději nezodpovězena.
Během létání nad Prahou, ale i kdekoliv jinde, je povinné fotit. Jde o výsledek paradoxního nařízení pocházejícího z nejvyšších sfér Evropské unie. Už několik let se totiž nesmí pořádat tzv. vyhlídkové lety. Ty prý příliš připomínají pravidelnou leteckou dopravu, na kterou se udělují přísné licence.
Fotolet je ale v naprostém pořádku. Takže nasednout do aeroplánu ke vzdušnému výletu lze jen s fotoaparátem. Zda ale pasažér cestou opravdu fotil, zatím nikdo z Bruselu zkontrolovat nepřijel.
Nad vinicí i elektrárnou
Daniel Šmaha přeladil rádio na frekvenci kbelského vojenského letiště a po krátké relaci probouzí oba stokoňové motory tecnamu. Letoun zvedá nos a akceleruje. Vzhledem k armádnímu provozu ve Kbelích je třeba se vzdálit směrem na Brandýs nad Labem. Vzduchem je to dvoustovkou sotva pár minut.
A točíme opět k severu. Sluníčko se sice pomalu nachyluje nad pás Krušných hor, ale nejvýraznější orientační bod uprostřed české kotliny, Říp, funguje jako maják dokonale. Daleko před ním, nad soutokem Vltavy a Labe u Mělníka s kostelní věží a vinicemi, točí letoun opět k západu.
Je tu nedaleko ještě jedna novodobá zajímavost: sluneční elektrárna u Nové Vsi. Ke komu dosud nedolehly naléhavé diskuse o státu a o výkupu fotovoltaické energie, měl by se na spekulantský lán tmavých zrcadel zaletět podívat.
Ze vzduchu je naše země krásná. Hodně si toho nahoře lze i uvědomit. A stačila na to slabá hodinka. Ale jen s foťákem!
Jak se tam dostat
Z Prahy pojedete po dálnici D1, uhnete na Benešov, poté odbočíte u Bystřice. Vlak sem jede z Hlavního nádraží.
Jak na to
Čtyřmístný stroj Tecnam P2006 Twin k fotoletům pronajímá i s pilotem společnost F-Air, více informací na www.f-air.cz. Za letovou hodinu zaplatíte 6600 Kč plus DPH, létá se celoročně.
Kdy odstartovat
Kvůli viditelnosti je ideální skoro jasné počasí s nepříliš ostrým sluncem. Výhledy na krajinu může znepříjemnit přízemní opar nebo mlha. Předpověď nabízí www.chmu.cz nebo se domluvte s pilotem.
Proč jsou v letadle voskované pytlíky
Kinetóza je stav vyvolaný podrážděním aparátu středního ucha.
Mozek je zmatený, protože zatímco v kokpitu je vše ve statickém pořádku, mimo něj je vše v pohybu. Pomůže vám Kinedril či Nokinal, na chvilkovou nevolnost je nejlepší pootevřít okénko a zhluboka dýchat.
Užitečné internetové stránky
www.minfo.cz/benesov-info – Web benešovského letiště
www.f-air.cz – Letecká škola, u níž si můžete pronajmout fotolet i s pilotem
www.benesov-city.cz – Oficiální stránky města Benešov
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist