První listopad je každoročně dnem, kdy cestovní kanceláře začínají s prodejem zájezdů na další léto formou tzv. first minute neboli "na první chvíli". Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) se touto formou prodeje uplynulou sezonu realizovalo přibližně 900 tisíc zájezdů, což představuje zhruba 40 % z celkového množství prodaných zájezdů.
First minute poskytují zhruba desetiprocentní slevu
Cestovní kanceláře poskytují formou first minute slevu ze standardní ceny zájezdů cca 10 % a snaží se tak od začátku prodat základní množství zájezdů, aby pak měly větší jistotu, že nasmlouvané kapacity v letních letoviscích a charterových letech naplní.
Včasný nákup zájezdu je vhodný především pro lidi, kteří mají na dovolenou určité speciální požadavky, dokáží fixovat termín dovolené dlouho dopředu, chtějí ušetřit, nebo si prostě jen chtějí vybrat to nejlepší z kompletní nabídky zájezdů.
Nabídka cestovních kanceláří formou first minute bude trvat přibližně až do března, od dubna již začíná běžný prodej zájezdů za standardní ceny a přibližně 14 dní před datem odjezdu zájezdů začínají tzv. last minute, kdy mohou slevy dosahovat až 20 % z původní ceny. Nevýhodou last minute je ovšem omezená nabídka zájezdů, nejlepší pobyty již jsou v drtivé většině dávno vyprodány v rámci first minute či standardního prodeje.
Jaká bude turistická sezona 2009?
Dle AČCKA budou i v příštím roce, stejně jako letos, nejpopulárnějšími dovolenkovými destinacemi českých občanů Chorvatsko, Slovensko, Itálie, Řecko, Rakousko, Egypt, Tunisko, Španělsko, Francie, Bulharsko a Turecko.
Stagnaci či mírný pokles prodejů předpovídá analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek. Důvodem je podle něj finanční krize. "Příští rok neočekáváme výrazný nárůst, ale ani žádný pokles. Předpokládáme, že situace bude stejná," řekla novinářům Vladimíra Dufková, mluvčí největšího charterového dopravce v ČR, společnosti Travel Service. "To je rozdíl oproti minulým létům, kdy počet pasažérů na nepravidelných letech rostl o pět až deset procent ročně," dodala. Zhruba stejnou poptávku jako letos registrují ze strany cestovních kanceláří také České aerolinie. Ty vozí na dovolenou například klienty největší české CK, Exim Tours. "Nepočítáme se snižováním kapacit, co se týče destinací, naopak jsme přidali," uvedl marketingový ředitel Eximu Stanislav Zíma. Podobně hovoří i zástupci dalších velkých cestovních kanceláří, někteří však přiznávají alespoň zpomalení růstu nabídky.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist