Každý už to určitě zažil. Mám přednost já? Jaká tam vlastně byla značka? Stihnu projet křižovatku ještě na zelenou? Pozor, přechod pro chodce! Ulice plné dopravních značek, domácí jezdí "popaměti" a ti, kteří projíždějí poprvé si často připadají jako Alenka v říši divů. Jízda městy ve stylu brzda - plyn je nebezpečná, často řinčí plechy, bohužel dochází i ke zraněním a úmrtím účastníků silničního provozu.
Když před lety přišel holandský dopravní inženýr Hans Monderman s projektem Shared Space (tzn. Společný prostor), byl považován za snílka a málokdo věřil, že projekt má budoucnost. Dnes jeho koncepci přejímá čím dál více zemí. Co to znamená ve skutečnosti? Z měst mizí dopravní značky, ruší se semafory, přechody pro chodce i chodníky. Řidiči, chodci i cyklisté se tak musí dohodnout bez značek. Z prvních zkušeností vyplývá, že auta v těchto městech jezdí pomaleji, řidiči mají čas dávat přednost v jízdě či zastavovat tam, kde je to opravdu potřeba. Doprava je plynulejší (je méně emisí z výfukových plynů), auta i přes nižší rychlosti zvládnou městem projet stejně rychle nebo i rychleji než dřív.
Společný prostor pro všechny
Filosofie projektu Shared Space spočívá v převratné myšlence, že nadbytek značek řidiče mate a paradoxně tak způsobuje nebezpečné situace. Automobilisté prý dopravní značení stejně ze 70 procent ignorují. Autor nápadu tvrdí, že řidiči reagující na dopravní situaci bez dopravního značení jsou údajně opatrnější a jezdí civilizovaněji. Hans Monderman letos zemřel, až léta příští nám odpoví na otázku, zda jeho teorie byla opravdu správná a zda přinesla očekávané výsledky.
Dopravní projekty Shared Space již byly realizovány v některých městech Anglie, Německa, USA, Nizozemí, Švédska a Austrálie. Jak uvádí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, v Anglii jde o města Brighton, Londýn (zatím na jedné z nejznámějších hlavních centrálních ulic Kensington High Street) a Ipswich. V Německu se projektem inspirovala města (nebo části měst) Bohmte, Ettenheim, Endingen a Wolfach. V Nizozemí byl projekt použit ve městě Makkinga, ve Švédsku v Norrköpingu, v USA pak ve West Palma Beach, v Austrálii ve městě Bendigo atd. Projekty s minimem značek se chystají i na dalších místech, první vlaštovky se objevují také v ČR.
A jak systém funguje v praxi? Například v německém městě Bohmte s 11 tisíci obyvateli platí na silnicích při dávání přednosti pouze pravidlo pravé ruky. Když chce silnici přejít chodec, řidiči už vědí, že ho musí pustit kdekoliv, a tak většina automaticky brzdí, jakmile vidí na kraji vozovky pěší osoby. Dle některých odborníků je doprava v Bohmte po zavedení systému Shared Space plynulejší než v době semaforů a dopravního značení.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist