Kanadský režisér David Cronenberg přenáší svou Mouchu z filmového plátna na scénu: zítra večer uvidí pařížské publikum operu The Fly, dílo o dvou jednáních, k němuž složil hudbu, stejně jako ke stejnojmennému filmovému hororu, Cronenbergův krajan Howard Shore. Informovala o tom agentura AFP.

Opera se dočká skvělého provedení: filharmonický orchestr Francouzského rozhlasu bude v divadle Chatelet řídit španělský tenorista a dirigent Plácido Domingo, generální ředitel opery v Los Angeles, která si dílo objednala a bude jej uvádět od 7. do 26. září.

Letos pětašedesátiletý Cronenberg způsobil v roce 1986 filmem Moucha senzaci. Nabídl v něm horor a zároveň metafyzickou bajku o důsledcích zkřížení vědce Setha Brundleho s hmyzem, k němuž došlo nešťastnou náhodou při pokusu o přenos osoby na dálku.

S nápadem zkomponovat na toto téma operu přišel Howard Shore, který napsal hudbu k jedenácti Cronenbergovým filmům. Shore je velmi žádaný hollywoodský skladatel. Hudbou opatřil také snímek Letec Martina Scorseseho či Ed Wood Tima Burtona.

"Uvědomovali jsme si, že film je jistým způsobem opeře blízký: tři osoby v místnosti, velmi intenzivní hudba," vysvětlil v rozhovoru pro AFP Cronenberg, který je autorem scény, nikoli však libreta, to svěřil Američanu Davidu Henrymu Hwangovi. Milostná zápletka, téměř povinná ingredience libreta v operní tradici, je přítomna již ve scénáři filmu: mladá novinářka Veronica Quaifeová se do Brundleho zamiluje a pak s ním čeká dítě. Její šéfredaktor a bývalý přítel Stathis Borans ji však ze spárů mutanta zachrání.

Podle Cronenberga však vůbec nepřicházelo v úvahu, aby vznikla opera, která by byla pouhou scénickou adaptací filmu. "Než jsem se pustil do tohoto projektu, řekl jsem, že nechci dělat nějaký remake filmu. Nechci používat video, vedlejší efekty, projekci. Chci dělat divadlo," zdůraznil režisér.

K rozdílům mezi filmem a operou patří historický kontext, do něhož je děj zasazen - jsou to padesátá léta minulého století, období, kdy vznikala Moucha Kurta Neumanna, klasika béčkových hororů, jíž se David Cronenberg inspiroval.

"Zjistil jsem, že nám to dává jakousi vizuální perspektivu a zajímavý intelektuální prostor, s jadernou hrozbou, i reakcí zaměřenou proti vědě," vysvětlil filmař.

 

080701-10b.jpg

HOROR SE ZPĚVEM. David Cronenberg říká, že jeho opera není pouhou scénickou adaptací dvaadvacet let starého filmového hororu, ale novým svébytným dílem.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist