Dobrodružství milující profesor archeologie a příležitostný lovec pokladů zestárl a venku se neschyluje k válce světové, ale probíhá ta studená. S ní přicházejí i noví nepřátelé v podobě sovětských špionů usilujících o rozluštění tajemství Křišťálové lebky, která jim má pomoci ovládnout svět. Také Indiana Jones je váben mysteriem tohoto legendárního artefaktu, a tak neváhá znovu vyměnit oblek za koženou leteckou bundu a vydává se do peruánské džungle...
Pokud bude jeho cesta podobně spletitá jako zrod čtvrtého pokračování jonesovské série, pak se máme vskutku na co těšit. O archeologově návratu na plátno se mluví už více jak deset let a problémem se vždy ukázal být scénář, který by svorně odsouhlasili všichni tři ústřední aktéři natáčení - Harrison Ford, George Lucas a Steven Spielberg. Napsáno jich bylo snad deset a na přípravě projektu se vystřídala řada autorů zvučných jmen (M. Night Shyamalan, Tom Stoppard), aby nakonec zelenou dostala až verze z pera Davida Koeppa, jenž například spolupracoval na Jurském parku.
Marketingoví specialisté již nyní spekulují, zda nejočekávanější filmový počin roku pokoří nadvládu Titanicu jako nejúspěšnějšího snímku všech dob...
Jako slavný Indiana Jones se vracíte na filmové plátno po devatenácti letech. Proč po tak dlouhé době?
Já už opravdu nevím, jak na takovou otázku odpovědět. Nové dobrodružství Indiana Jonese bylo ohlášeno před deseti lety. Od té doby jsem na otázku, kdy už to konečně bude, musel odpovídat opravdu nesčíslněkrát. Jistě, já se nemusel dvakrát rozmýšlet, jestli si znovu na hlavu nasadím Indianův starý propocený klobouk, ale dlouho jsme se s producentem Georgem Lucasem a režisérem Stevenem Spielbergem nemohli shodnou, jak by film měl vypadat. Dá se říci, že nejvíce času nám zabrala příprava scénáře.
Až dosud váš nový film nikdo neviděl a na veřejnost nepronikly ani ty nejmenší podrobnosti o jeho příběhu. Proč takové tajnůstkářství?
Zavázali jsme se, že o podrobnostech nebudeme mluvit. Už proto, že jsme do děje filmu vpletli celou řadu překvapujících momentů, a kdybychom cokoli prozradili předem, bylo by veškeré napětí z očekávání fuč. Indiana Jones pochopitelně zestárl, takže se jeho příběh odehrává už v jiném časovém rámci než u předešlých snímků. Ale v zásadě je dějová linie stejná jako v předchozích filmech. Prostě směs spaghetti westernu, esoteriky, tajemství, mystiky a akce.
Je pro vás důležitá účast na přípravě a tvorbě scénáře?
Samozřejmě! Možnost mluvit do podoby scénáře považuji za projev své tvůrčí svobody, byť je to svoboda spojená s odpovědností. Právě toto spojení herecké práce s ostatními filmařskými profesemi je pro mě nesmírně důležité. Rád přijímám odpovědnost za vše, co dělám. A také nemám rád, když mi někdo diktuje, co bych měl nebo neměl dělat.
V červenci vám bude šestašedesát. Takže upřímně: Nejste už na Indiana Jonese přeci jen starý?
To teda v žádném případě. Ale možná že vy jste naopak už moc starý na filmy tohoto typu. Já si myslím, že pro Indiana Jonese neexistuje nějaká věková hranice. Na tom jsme se shodli všichni tři - tedy já, George i Steven. Proto jsme také nepociťovali nějaký časový tlak a věděli jsme, že se s tímto problémem dokážeme vyrovnat sebeironií. Ostatně už přece vznikla celá série Mladý Indiana Jones, ve které hlavní hrdina stárne.
Musel jste se na roli nějak připravovat, mám na mysli trénovat, abyste ve snímku Indiana Jones a Království křišťálové lebky zvládl všechny akční a bojové scény?
No... Je dost dobře možné, že mnozí v mém věku už musí chodit o holi. Ale pokud jde o mě, cítím se zcela ve formě a fit a vůbec nemám pocit, že už jsem stařík. Snad za to vděčím své genetické výbavě. V každém případě se při bojových a akčních scénách velice dobře bavím, rád se zapotím a nějaká ta jizvička nebo odřenina mi nevadí. Na druhou stranu si nemyslím, že je nutné, abych všechno dělal jenom já sám... Například není třeba, abych lezl do každé louže. Na to jsou lepší kaskadéři a další dubleři, kteří to dokážou mnohem líp. Jinak se pokouším žít zdravě, denně běhám a čas od času si zahraju tenis. Ale upřímně řečeno, kromě těchto věcí toho pro svou formu moc nedělám.
V osmdesátých a devadesátých letech jste patřil k nejúspěšnějším hvězdám Hollywoodu. Myslíte si, že se s novým dílem Indiana Jonese dostanete zpět na někdejší úroveň?
Hollywoodská kariéra rozhodně nebyla hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl v tomto filmu hrát. Já se považuji především za herce: jsem vlastně služebník publika, jehož úkolem je lidi pobavit. To s sebou samozřejmě nese určitá omezení a jistou zátěž, protože diváci mívají tendenci si vás "nárokovat" - když poznají herce v určité podobě, chtějí se s ním už napořád setkávat v podobných rolích. A pokud se jejich očekávání nesplní, tak jsou nespokojení. Když jsem ve filmu K-19: Stroj na smrt hrál kapitána ruské ponorky a měl jsem vousy, hned se ozvalo: "Tak tohle už pan Ford přehnal!"
Zlobí vás to?
V herecké branži se pohybuju přes třicet let! To, že sám rád hraji určitý typ postav, ještě přece nemusí nutně znamenat, že je mou povinností držet se stejného schématu věčně. Rád bych si třeba zahrál v nějakém nezávislém filmu, ale nikdo mi nic takového nenabídl. Ne snad, že bych měl tak vysoké nároky na honorář, ale režiséři jednoduše vědí, že jsem plně vytížený svými vlastními rolemi.
Což je ostatně také základ vaší slávy...
Jistě, určitá dávka slávy mi může pomoci: třeba když jdu do restaurace, ta je plně obsazená, ale personál pro mě stejně najde volný stůl. Je to prostě tak. Ale jinak si chci zachovat svou nezávislost a nelétat v oblacích, tahle věc v Hollywoodu hodně pomáhá. Herectví považuji za profesi, ve které je dobré si udržet určitý odstup, abych se mohl zase vrátit do svého soukromého života.
Podíváte se občas doma na své filmy?
Proboha, to bych asi nevydržel! Občas, když tak doma surfuju mezi televizními kanály a čirou náhodou se zahlédnu v roli Hana Sola z Hvězdných válek, bleskne mi hlavou: "Šmíra!" Chci tím říct, že dnes jsem prostě jako herec lepší, vyzrálejší. To je výhoda stáří. Přináší poučení z chyb a obohacuje nás zkušenostmi.
-
Harrison Ford se narodil 13. července 1942 v Chicagu do rodiny irského katolíka a ruské židovky. Už na studiích filozofie a anglické literatury se věnoval herectví, drobné úlohy ho ale neuspokojovaly, a tak si v nutnosti uživit rodinu přivydělával tesařinou. Jeho čas přišel s generací tvůrců "Nového Hollywo-odu": George Lucas ho oslovil v souvislosti s připravovanou ságou Hvězdné války, a i když nebyl pro roli galaktického pašeráka Hana Sola první volbou, záhy se prokázalo, že tou správnou. Poté přišla nabídka od Stevena Spielberga, aby hrál v jedné z nejvýdělečnějších sérií 80. let o archeologu Jonesovi. Po úloze lovce replikantů Ricka Deckarda v kultovní noirové sci-fi Blade Runner získává v roce 1985 svou jedinou oscarovou nominaci za ztvárnění detektiva v krimidramatu Svědek. Do 90. let vstupuje jako spolehlivá hvězda, inkasující za film 25 milionů dolarů plus procenta z tržeb. Romantické příběhy (Sabrina, Šest dní, sedm nocí, Náhodné setkání) střídají snímky s thrillerovým nádechem (Uprchlík), v nichž prokázal svou chrabrost nejen jako agent z adaptací románů Toma Clancyho (Vysoká hra patriotů, Jasné nebezpečí), ale třeba i jako prezident USA (Air Force One). Roku 1994 byl jmenován Hvězdou století a v roce 2000 mu Americký filmový institut udělil cenu za celoživotní přínos. O dva roky později obdržel toto ocenění i na Zlatých globech.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist