Počet cestujících, kteří využívají služeb Českých drah, poslední roky pomalu roste. V roce 2007 přepravily vlaky ČD přes 181,9 milionu lidí, což je skoro o milion více než v roce 2006. Vloni také skončilo hospodaření Českých drah vůbec poprvé v plusu.

Počet cestujících stoupá

vlak_zeleznice_s.jpgNa vnitrostátních linkách zaznamenaly dráhy půlprocentní nárůst na 179,951.000 cestujících. Rychleji, o 1,25 procenta, rostla mezinárodní doprava, kterou loni využilo 1,967.000 cestujících. "Stoupající trend sledujeme už několik let. V roce 2005 s námi cestovalo 178 milionů lidí, v dalším roce to bylo 180,9 milionu a loni o další milion víc," doplňuje Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy ČD. I když od prosince loňského roku dráhy zdražily jízdné pro většinu cestujících zhruba o sedm procent, počet cestujících ve vlacích stoupá. Lidé využívají slev v rámci zákaznického programu ČD. In-kartu, která s tříletou aplikací In-zákazník o čtvrtinu zlevňuje jízdné včetně traťových jízdenek, si loni nově pořídilo 150 000 zákazníků.

Přes pokračující modernizaci vagonů i celých souprav zůstává největším problémem osobní dopravy ČD zastaralý vozový park. Část rychlíkových vagonů je starší třiceti let, pražské příměstské vlaky jsou ještě o deset let starší. Letos chce společnost investovat do obnovy vozového parku 3,6 miliardy korun. Na tratě by mělo vyjet například 29 Reginov, 8 CityElefantů nebo stovka modernizovaných komfortních vozů pro dálkovou dopravu.

Vloni České dráhy poprvé v plusu

České dráhy provozují z finančního hlediska dva druhy vlaků. Rychlíky a regionální spoje platí ministerstvo dopravy, respektive kraje, celkem od nich dráhy loni inkasovaly zhruba osm miliard korun. Vlaky vyšších kategorií InterCity, EuroCity a SuperCity dráhy loni provozovaly na vlastní podnikatelské riziko.

I díky navýšení plateb od ministerstva dopravy zhruba o miliardu vykázaly dráhy za loňský rok 50milionový zisk. Je to vůbec poprvé, kdy ČD skončily v plusu. Letos dráhy dostanou od ministerstva dalších 700 milionů korun navíc, neboť stát na rozdíl od loňska bude platit i za vlaky EC a IC. Jediné vlaky, které budou dráhy provozovat za vlastní peníze, tak zůstanou spoje Pendolino.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist