Vyplývá to z vyjádření zástupců CK pro ČTK. Na nárůstu má největší podíl prodej zájezdů v předstihu, tzv. first moment. Nyní je sezona letních zájezdů v plném proudu a CK doprodávají poslední volná místa.

"Podle vývoje prodejů bude letošní rok velmi úspěšný, vyprodanost kapacit na hlavní sezónu je vyšší než loni," řekl mluvčí společnosti Fischer Daniel Plovajko s tím, že Fischer již vyprodal více než 90 procent všech kapacit nasmlouvaných na letní sezonu. Spokojený je i marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. "Oproti srovnatelnému období loňského roku jsme zaznamenali desetiprocentní nárůst poptávky," řekl.

Důvodem je podle odborníků zúžená nabídka, kdy nejatraktivnější místa jsou již většinou vyprodaná. "Jde de facto o zbytkový doprodej, kdy vysněná lokalita či hotel již nemusí být k dispozici," řekl Hynek Špinar z Eso travel. Jinak je tomu u tuzemské turistiky. "V domácím ruchu lastový prodej funguje velmi dobře," tvrdí ředitel ATIS Petr Krč.

Ceny srovnatelných zájezdů se oproti loňsku nemění, Češi však za dovolenou utrácejí více. Požadují totiž stále lepší ubytování i ostatní služby. Standardně si čeští turisté nyní platí za veškerou stravu, tzv. all inclusive. Z těchto důvodů například CK Fischer letos nezařadila do své nabídky hotely se dvěma a méně hvězdičkami.

Podle odhadů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur zaplatí letos čeští turisté za dovolenou v průměru 15.000 korun, tedy o tisíc korun více než loni. Celkem by měly CK letos prodat 2,1 milionu zájezdů, což by znamenalo pětiprocentní růst.

Většina Čechů směřuje tradičně do Středomoří, především do Chorvatska, Itálie a Řecka. Oblíbené je také africké pobřeží Středozemního moře a turecká riviéra.