Průvodce se prodávají již 180 let a většina cestovatelů si své putování bez nich nedokáže představit. globus_117.jpg

Průvodce dnes stejně jako dříve slouží i těm, kteří o cestování jen sní nebo potřebují o dané zemi něco zjistit. Tak to dělal i slavný spisovatel Jules Verne, který geografické a místopisné informace čerpal z bedekrů, tedy publikací, které nesou jméno po jejich vydavateli Karlu Baedekerovi a které se staly synonymem pro turistické průvodce. Baedeker vydal ty první v roce 1827, vycházejí dodnes a jsou dostupné i v češtině.

Stejně tak jsou v češtině přístupné i průvodce Lonely Planet či britské Rough Guides, tedy ty, které se staly mezi cestovateli, zvláště individualisty, nejoblíbenějšími.

V Česku průvodce většinou spolu s mapami vydává přes 20 nakladatelů, další desítky se jim věnují příležitostně. Ročně vyjdou desítky titulů včetně map, atlasů, plánů měst a cestovatelských knih.

Digitální technologie vstoupily i do této oblasti - kromě toho, že lidé stále častěji kupují průvodce prostřednictvím internetových obchodů, jež mají i jednotlivá nakladatelství, vycházejí i samotné mapy a průvodce v digitální podobě.

Průvodce mají různá zaměření a také různé cílové skupiny. Podle nakladatelů i knihkupců tak nelze určit přesnější aktuální trend. Záleží nejen na tom, kam kdo jede, ale i na tom, co přesně chce na daném místě vidět, poznat či zažít. Kromě obecných průvodců, které se snaží pojmout všechny aspekty daného místa, jsou proto některé edice zaměřené speciálně na památky, některé na cykloturistiku, přírodní zajímavosti či možnosti rekreace.

Oblíbené jsou podle obchodního ředitele knižní distribuce společnosti Kartografie Bedřicha Němečka kombinace autoatlasu s turistickým průvodcem. Jinou novinkou tohoto nakladatelství pak je třeba titul Praha In-Line.

Luděk Häusler, obchodní ředitel vydavatelství Marco Polo, na základě svých zkušeností připomíná, že ani internet, CD, videokazety či satelitní navigační systémy nejsou pro klasické tištěné průvodce konkurencí. Marco Polo česky vydává od počátku 90. let právě slavné tituly Baedeker - podle Häuslera se lidem líbí i nově vydávané tituly této slavné edice.

Průvodce po cizích zemích, které vycházejí v Česku, jsou často překlady zahraničních titulů. Čím dál častěji ale vycházejí původní české publikace, Kartografie má tři čtvrtiny průvodců původních českých. Vydavatelství Freytag&Berndt publikuje také průvodce "šité na míru" českého cestovatele.

Za důležité považují nakladatelé aktualizaci údajů v průvodcích - žádný cestovatel nemá rád situaci, kdy si v průvodci vybere ubytování a po příchodu na dané místo zjistí, že hotel je více než rok zavřený.

Ty nejoblíbenější průvodce mají i opačný efekt - hotely a další místa, která vyzdvihují, jsou mnohdy turisty přeplněná. To samé platí o celých regionech a lokalitách v odlehlých částech světa.

Freytag&Berndt aktualizuje průvodce po turisticky frekventovaných zemích každoročně, ty méně navštěvované země pak jednou za dva roky. Podobně si počíná Kartografie, která aktualizuje každé další vydání svých titulů. Nakladatelství si také ověřují připomínky zákazníků vycházející z jejich zkušeností s cestováním podle průvodců a i jejich náměty zapracovávají.