Praha, 28. 6. (ČTK) - "Monstrózním architektonickým podvodem" nazývali Tower Bridge po jeho dokončení a Londýňané si jej ošklivili. Ale časy se mění a po 110 letech, které uplynou ve středu od jeho oficiálního otevření, se známý londýnský most s neogotickými věžemi stal jedním z nejmilejších symbolů metropole na Temži. A nikdo už nepochybuje o tom, že jeho stavba byla vskutku mistrovským dílem.
Nejprve přemosťoval Temži pouze London Bridge. Na konci 19. století se však město Londýn rychle rozrůstalo a stavěly se další mosty, pouze však západně od London Bridge, neboť v prostoru na východ byl rušný přístav. Ale lidí přibývalo a brzy musely tisíce aut a chodců putovat z města a do něj přes London Bridge. Povozy se zpožďovaly o celé hodiny. Občané psali petice za stavbu nového mostu. Vybudovat jej se jevilo jako nezbytně nutné.
Místní úřady si však lámaly hlavu, jak postavit most po proudu řeky, aniž by se narušil čilý dopravní ruch na ní. Ve vypsané veřejné soutěži nakonec zvítězil projekt pohyblivého mostu, jehož střední část tvořily dva zvedací rámy, z dílny městského architekta Horace Jonese a Johna Wolfa Barryho.
Stavba mostu začala v roce 1886, trvala osm let a dřelo na ní 432 stavebních dělníků. Nebylo to jen tak. Na dně řeky musely být vztyčeny dva masivní pilíře, které podepřely železnou a ocelovou konstrukci. Tu potom obložili dartmoorskou žulou, aby ochránili ocelovou konstrukci a poskytli stavbě příjemnější vzhled. Proto je most často mylně pokládán za kamenný, ačkoliv je ocelový.
Dvě věže spojily v prostřední části mostu zastřešené výškové lávky, po kterých se dalo chodit, i když byly rámy mostu zvednuty. Vedly k nim schody a hydraulické výtahy ve věžích. V roce 1910 však byly lávky uzavřeny kvůli nedostatku užívání. Lidé totiž raději počkali, aby mohli sledovat fascinující představení zvedání mostních rámů. To navíc trvalo pouhých pět minut, takže bylo i snazší počkat, než se lopotit nahoru na lávky.
V době svého dokončení se Tower Bridge stal největším a nejdůmyslnějším zvedacím mostem na světě. Hydraulické zařízení používalo páru (a to až do roku 1976!) k pohonu monstrózních motorů, které zvedaly rámy mostu nahoru a dolů. Navzdory složitosti systému trvalo rámům pouhou minutu zvednout se do maximální polohy 86 stupňů. Londýňané byli nadšeni.
Ale jen chvíli. Po slavnostním otevření mostu v roce 1894 jeho vzhled veřejnost odpuzoval. Jonesův původní model byl jednoduchý a připomínal středověké stavby. Ale Jones zemřel v roce 1887 a jeho spolupracovník Barry dodal svůj vlastní umělecký rukopis. Když byl most v roce 1894 otevřen pro dopravu, soudobý časopis Stavitel jej proklel a nazval "nejmonstróznějším architektonickým podvodem, co jsme kdy viděli".
Ale veřejné mínění časem roztálo a dnes je Tower Bridge veskrze oblíben. Přispělo k tomu jistě i veselé vymalování železných částí modrou, bílou a červenou barvou. To bylo provedeno až v roce 1977 na oslavu stříbrného jubilea královny Alžběty II. Předtím byly tyto části čokoládově hnědé. Od roku 1994 se prostory mostu dají pronajímat na večírky a recepce.
Tower Bridge je 268 metrů dlouhý a rozpětí mezi věžemi činí 60 metrů. Uvnitř věží je původní mechanismus používaný ke zdvihání mostu. Dříve se zvedal víc jak 1000krát do roka, dnes už méně než 100krát ročně. A to proto, že po Temži jezdí pouhý zlomek lodí co kdysi, a navíc větší z nich kotví níže po proudu.
Silnice na mostu je 11 metrů široká a po obou stranách má chodníky. Celková výška věží od úrovně základů činí 89 metrů. O masívnosti stavby svědčí i 6650 krychlových metrů kamene, 53.500 krychlových metrů betonu, 31 milionů cihel a 14.000 tun železa a oceli použitých při stavbě. Náklady na stavbu v době otevření mostu činily milion liber šterlinků, což na takové dílo nebylo mnoho.
Historie Tower Bridge zná i dramatické momenty. V roce 1912 musel letec Frank McClean nouzově proletět mezi zvednutými rámy a vysokými chodníky ve svém dvojplošníku. V roce 1952 zase musel londýnský autobus "přeskočit" z jednoho rámu na druhý, když se začaly zvedat ve chvíli, kdy byl autobus ještě na nich.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist