Křižník HMS Belfast je zakotven na Temži nedaleko londýnského Toweru.
Snímek: JAROSLAV BERÁNEK
V půl šesté ráno 6. června 1944 zahájil Belfast palbu na francouzské pobřeží, aby zneškodnil německá opevnění a dělostřelecké baterie. V průlivu La Manche operoval křižník až do 10. července, poté byl odvelen na Dálný východ. Dnes je Belfast plovoucím muzeem, je zakotven na břehu Temže proti londýnskému Toweru. Nepočítáme-li torpédoborec Cavalier, který je v suchém doku ve východoanglickém přístavu Chatham, je Belfast jedinou hladinovou lodí z evropských bojišť druhé světové války, která se zachovala pro následující generace.
Po roku 1963, kdy byl dán do výslužby, mu hrozilo sešrotování. Především díky kontraadmirálu Siru Morganu Gilesovi však byl zakonzervován a stal se jedním z „exponátů“ Imperiálního válečného muzea. Pro veřejnost byl poprvé zpřístupněn ve výroční den bitvy u Trafalgaru, 21. října 1971. A i když je již „jen“ muzeem, má tu čest, že na jeho stožáru smí vlát válečná vlajka Královského námořnictva.
Návštěvníci mají tak jedinečnou příležitost prolézat téměř veškeré prostory křižníku od můstku přes důstojnické kajuty, ubikace mužstva, ošetřovnu, kuchyň, dělové věže až třeba po strojovnu. A vše je možné si „osahat“. Zájemci si také mohou například vyzkoušet ruční obsluhu protileteckých „dvojčat“ Bofors. Zjistí rovněž, že prostí námořníci neměli na lodi velké pohodlí. Jejich životní podmínky se příliš nelišily od „komfortu“ na válečných lodích z počátku 19. století.
Křižník Belfast byla spuštěn na vodu v roce 1938 na svatého Patrika, tedy 17. března, a pokřtila ho manželka tehdejšího britského premiéra Nevilla Chamberlaina. Je dílem loděnic Harland & Wolff, stejně jako smutně proslulý Titanic. Osud Belfastu byl však šťastnější; „přežil“ celou druhou světovou válku, zúčastnil se i války v Koreji. Významně se podílel na potopení německého bitevního křižníku Scharnhorst o Vánocích 1943. Před spojeneckou invazí do Normandie se dokonce uvažovalo, že na jeho palubě se jí zúčastní Winston Churchill a Jeho Veličenstvo král Jiří VI. Vojenské špičky se však postavily proti. Na otevřené moře naposledy vyplul v létě roku 1999, protože trup potřeboval nový nátěr, což umožňuje jen suchý dok v přístavu Portsmouth na jihu Anglie. Nátěr, jenž zachovává původní válečnou kamufláž, si vyžádal 7140 litrů barev.
Když tehdy Belfast proplouval kolem památníku Dne D, vystřelila jeho šestipalcová děla čestnou salvu. Tu vypálí i ve dnech 5. a 6. června na počest 60. výročí invaze do Normandie. V neděli 6. června se také na jeho ubytovací palubě uskuteční vzpomínková bohoslužba, které se zúčastní i námořníci sloužící na Belfastu během invaze.
Jaroslav Beránek
Informace
Technické specifikace:
* Lehký křižník třídy „Town“ (jeho sesterská loď Edinburgh byla potopena v květnu 1942)
* Výtlak: 11 553 tun
* Délka: 187 metrů
* Šířka: 21 metrů
* Ponor: 6,1 metru
* Výzbroj: děla: 12 (4x3) 152 mm
8 (4x2) 101 mm
12 (6x2) 40 mm
* Maximální rychlost: 32 uzlů (58 km za hodinu)
* Posádka: 750 až 850 mužů
HMS Belfast
Morgan’s Lane, Tooley
Street, London SE1 2JH
Nejbližší stanice metra: London Bridge, Monument nebo Tower Hill
Otevřeno: denně kromě vánočních svátků od 10 do 18 hodin, od 1. listopadu do konce února jen do 17 hodin. Vstupné: 7liber, pro děti do 16 let zdarma.
(IN)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist