Nový Zéland - země ztracená v Tichém oceánu, byla až donedávna proslulá především svými stády ovcí, množstvím sopek a domorodými zvyky Maorů. To se ale stává minulostí. V současné době se na Jižní a Severní ostrov, tvořící spolu s desítkami menších ostrůvků státní území tohoto člena Britského společenství, jezdí čím dál častěji kvůli turistické projížďce po pláních Gondoru, zlézání vysokých štítů Mlžných hor nebo návštěvy místa bitvy v Helmově žlebu. Fanoušků, kteří chtějí na vlastní oči vidět místa natáčení slavné trilogie Pán prstenů, přibývá do té míry, že celý kolotoč peněz někteří ekonomové nazývají Frodův byznys.
Každý rok se na Nový Zéland podívá v průměru dva milióny turistů. Ti zde, podle posledních dostupných dat novozélandské centrály cestovního ruchu, v sezóně 2001/2002, jež skončila loni 31. března, utratili kolem 4,3 miliardy dolarů. Toto číslo by však mělo díky uvedení dlouho očekávaného závěru filmové trilogie ještě vzrůst.
Jenom pro srovnání: Jak uvedla agentura Bloomberg, export práškového mléka, sýrů a dalších potravinářských produktů ve stejném období poklesl ze 4,7 na 3,8 miliardy dolarů.
Novozélandští podnikatelé si tak mohou mnout ruce - zfilmování Tolkienovy ságy vytvořilo dosud z neznámých přírodních scenérií atrakce, kterými se nemůže pochlubit žádná země na světě. Turistické příjmy pak přinášejí do země nové pracovní a podnikatelské příležitosti.
Na zvýšený příliv zahraničních návštěvníků jako jeden z prvních zareagoval hotelový průmysl. V pondělí 1. prosince otevřela čtvrtá největší společnost na světě podle podle počtu pokojů, Accor SA, první ze tří plánovaných hostelů v zemi. "Nový Zéland patří v současné době k žhavým trhům, o kterých se mluví. Prstenová trilogie vyvolala ohromnou odezvu," komentoval Graeme Warring z centrály Accoru v Sydney. Pozadu nezůstává ani konkurence. Řetězec hotelů Hilton zase plánuje postavit v hlavním městě Wellingtonu hotel se 135 pokoji.
Ze zvýšeného turistického zájmu těží i letecké společnosti. Profit podle Bloombergu především inkasuje společnost Air New Zealand, kterou vlastní z 83 procent vláda. V dubnu na Nový Zéland rovněž zavedly denní linku i letečtí přepravci Virgin Blue Holdings a Qantas Airways ze Spojených arabských emirátů.
K udržení zájmu cestovatelů sází novozélandská vláda na "tolkienovskou" kartu i v propagaci. Kupříkladu oficiální stránky země newzealand.com upozorňují na jednotlivé scenérie, které může divák zahlédnout ve filmu, novozélandská pošta zase vydala známky s jednotlivými postavami Tolkienových příběhů.
Ostrovní země však na prstenománii vydělala ještě předtím, než se první část trilogie Společenstvo prstenu dostala na plátna kin. Podle novozélandského Institutu pro ekonomický výzkum tříleté natáčení přineslo zemi kolem 350 miliónů novozélandských dolarů, které štáb utratil za pronájem exteriérů, služeb a lidské práce. Počet takto vytvořených pracovních míst odhadl Wall Street journal na 20 tisíc.
Po úspěchu Pána prstenů se podle analytiků Novému Zélandu otevřela příležitost přilákat k sobě další velkorozpočtové filmové projekty. Filmový "vyslanec" ostrovů, ministr Peter Hodgson, se však musí pořádně otáčet. Svou náruč hollywoodským štábům rozevírá již zavedený australský trh nebo cenově příznivý čínský trh.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist